Lång väg till Fröken Sverige-titel

Nöje • Publicerad 9 februari 2001

TÄVLING. Det räcker inte längre att se bra ut i baddräkt för att bli Fröken Sverige. I år gäller det att behärska både dokusåpa och internet. TV3 har nu bestämt sig för hur uttagningen till årets Fröken Sverige ska gå till. Och kanalen har hittat formen för att mjölka ut så mycket tv-tid det någonsin är möjligt ur programmet. Jag värjer mig för att kalla det här dokusåpa även om det finns moment i tävlingen som vi vant oss vid från dokusåporna. Men såpa är ett alltför befläckat ord. Det här ska bli en underhållningsdokumentär som inte fokuserar på intriger utan är uppbyggligt både för tittare och tävlande, säger TV3:s programchef Staffan Erfors. Alla de uttagna har tackat ja till att vara med, trots att tävlingen ser helt annorlunda ut än tidigare år och pågår under en hel månad. Tävlingen kommer att få mycket utrymme i TV3 under februari men kommer ändå kanske att avgöras på nätet. Varje Frökenkandidat får sina egna sidor på webbsajten www.frokensverige.com. Där får hon presentera sig och kommunicera med tv- och internetpubliken som ska rösta fram årets vinnare. Men de tävlande dyker givetvis också upp i TV3. Från den 13 till den 16 februari presenteras deltagarna i fyra program som är inspelade under en resa i Karibien. På lördagen den 17 februari direktsänds en ”kvartsfinal”. Där går 14 av de tävlande vidare. Veckan därpå flyttar deltagarna till Häringe slott strax utanför Stockholm. Den 3 mars blir det semifinal och tio tjejer går vidare till den direktsända finalen som sänds den 10 mars. Inför den börjar man räkna tittarnas röster från noll igen. Tittare kommer under hela tiden kunna rösta via telefon, internet och SMS. Det är tillåtet att rösta flera gånger på samma kandidat eller rösta på flera. TORBJÖRN IVARSSON/PM

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.