Leslies med självförtroende
Popintresserade kan bakgrunden. Några år har passerat sedan Leslies debuterade med Totally Brilliant, inspelad i Malmö hos framgångsdoktorn Tore Johansson. Musikpressen var positiv, Leslies fick licensavtal för export och plattan nådde några tusen japaner.
Så kom uppföljaren, Of Today For Today. Förväntningarna skruvades upp och Leslies kontrollerade hela processen genom att spela in hemma i Kristianstad. Problemen dök upp först när dåvarande skivbolaget H Lime Records inte hade råd att marknadsföra plattan. Flopp är ett starkt ord, men såväl Jens Fältman som sångaren Totte Ivarsson erkänner ärligt att mycket gick snett.
– Vi hade hela sommaren på oss att göra något fantastiskt, säger Jens Fältman. Men när ingen bestämmer är det alltid någon som föredrar stranden eller golfbanan framför att svettas i en studio.
– Den här gången har vi låtit producenterna – Jens och Petter Lindgård från The Mopeds – ta de avgörande besluten, fortsätter Totte Ivarsson. Ofta har vi varit överens, men det finns alltid tillfällen när det råder delade meningar. Då är det skönt att veta att någon tar sitt ansvar så att man kommer vidare.
”Överlägset bästa Leslies-plattan”, lovar Jens Fältman om bandets tredje full-cd som pressats på Stockholmsetiketten Labrador och har release i mitten av maj.
Varför är den så mycket bättre än föregångarna?
– Det handlar förstås främst om låtarna. Men också om produktionen. Leslies låter helt klart bäst i Tambourines gula studio.
för ungefär ett år sedan berättade Leslies för Kristianstadsbladet om ett album som då i princip redan var färdiginspelat.
Det tog tid att ta sig i mål?
– Jo, men så är det, konstaterar Jens Fältman. Då hade vi mastringen på Polar i Stockholm kvar, och ingen hade tittat på hur omslaget skulle se ut.
Nu håller Fältman den färdiga produkten i sin hand. Ett färgglatt, rödblommigt omslag i papp med Leslies som klippdockor på liten scenyta.
– Visst är det snyggt? säger Fältman utan att verka särskilt undrande.
– Omslaget är viktigt, fortsätter han. Det skall synas i nyhetshyllorna och helst säga något om bandet. Det här säger verkligen en hel del om Leslies.
Totte Ivarsson kommenterar:
– Vi är glada och lyckliga. Inga problembarn med trassliga hemförhållanden. Jag vet, det är inne att verka svår. Men vi spelar för att det är kul och kommer alla från harmoniska kärnfamiljer.
plattan innehåller tolv nya kompositioner av gitarristen Martin Berndtsson, bland annat Take a look där Totte Ivarsson gör en duett med Waltz For Debbie-sångerskan Annica Lundbäck.
– Vi får nog erkänna att ”Berra” (Martin Berndtsson) är mest nödvändig av alla medlemmarna. Utan honom hade vi inte kunnat överleva som Leslies, säger Jens Fältman.
För att överleva i den stora popvärlden krävs också en mer omfattande turnéplan.
– Vi gjorde en spelning när Malmö var Popstad och strax därefter på en av nationerna i Lund. Men visst, det är ett problem att vi inte syns oftare live, erkänner Jens Fältman.
– Det handlar också om att välja väg, menar Totte Ivarsson. Spela oftare ute med hjälp av ett managementbolag som inte låter oss ha åsikter om vad som är bäst för bandet. Eller jobba själv för att hitta rätt kontakter. Jag tror det är en fördel för oss att Labrador Records har kontor i Stockholm.
Leslies drömmer om Hultsfred och hoppas på Emmaboda.
Tivolirock då?
– Ingen har frågat, konstaterar Totte Ivarsson. Men det är klart att det känns rätt att göra något i Kristianstad också, när vi äntligen har ett nytt album att vara stolta över.
ANDERS MÅRTENSSON