Annons

Nordisk barnfilm vågar visa vardagen

Nöje • Publicerad 18 mars 2001

Passa på att se så mycket film ni kan, under de här åren när ni är så öppna för nya intryck! Så öppna blir ni aldrig mer! Danske filmregissören Lars von Trier ger några goda råd till en grupp tonåringar från Malmö, Köpenhamn och Sheffield, England inför ett gemensamt filmprojekt, Tell Us!, som har sin officiella urpremiär på årets BUFF, Barn- och ungdomsfilmfestivalen i Malmö. Vi ser von Trier i samspråk med eleverna i Charlie Kristianssons dokumentärfilm om projektet, en 30 minutersfilm som trots en massa teknisk otur lyckades bli klar i absolut sista ögonblicket på BUFF: s sista dag. Ingen dålig timing! I filmprojektet Tell us! fick arton tonåringar i Sverige, Danmark och England arbeta tillsammans med alla delar i produktionen av en egen kortfilm: manus, produktion, foto, regi och skådespeleri. Under ett drygt år har arbetet pågått med studiebesök på filmbolaget Zentropa i Köpenhamn, inspelning i England, förproduktion i Malmö. Man gjorde flera kortfilmer varav en, The Poster om ung kärlek och identitet, har visats på BUFF. Projektet visar att filmspråket är de ungas nya, internationella språk, viktigt för dem, användbart för alla som söker kontakt och utbyte över Europas gränser. Ett ambitiöst projekt som jag hoppas skall fortsätta. om samtiden får plats i dagens barnfilm handlar ett av de mest välbesökta seminarierna under BUFF: s sista dag med nya barnfilmskonsulenten Margareta Norlin som inspirerande debattledare. En rad spännande exempel presenteras, som dansk satsning på barnfilmsdokumentär och författaren Mats Berggrens samarbete med en 15-årig kurdisk pojke, Bawer Coscun, om ett gemensamt filmmanus. Och författaren Peter Birro avslutar på sitt drastiska sätt denna dynamiska debatt med att samtala med Margareta Norlin om sitt försök att bildmässigt förnya barnfilmen med sitt nya manus Marcello och Fatima. Norlin berättar att även filmare i Europa har drabbats av den så kallade Disneykoden, det vill säga att barnfilm inte får innehålla ord eller bild som anspelar på ord som död och naken eller att barn i filmer inte får göra saker som kan bli ”mönsterbildande”, som att klättra i träd! Att ett barn har en fisk i knät anses som ”kinky”! Sådan försvårar högst avsevärt samarbete med till exempel tyska samproducenter, får vi veta. Som om det inte fanns problem nog ändå vad gäller barnfilmsproduktion i Europa! dock har årets BUFF visat ett brett utbud av olika slags barn- och ungdomsfilm, ofta från de nordiska länderna som ligger minst ett snäpp före resten av Europa vad gäller produktion och hållning. Den nordiska barnfilmen vågar också vara mer ”ohögtidlig”, vardagsrealistisk och är inte rädd för att ta upp smärtsamma teman. Dessutom finns ofta en oväntad humor som man kan se i en rad filmer på årets BUFF, till exempel svenska Håkan Alexanderssons Evert om en tolvårig kille som kommer på en genial idé för att fixa fram pengar. Hans mamma har inga hållbara argument och måste därför finna sig i sonens smartness om svenska Tipstjänst. Detta familjedrama utspelas 1962 och den unge skådespelaren från Stockholm, Anders Österholm, på plats under BUFF, säger till mig: –Det var roligt att spela liten under den tidsepok då mina egna föräldrar var små! Han har redan hunnit vara med i Tobias Falks Barnen på Luna och Harald Hamrells Det polska korset. Den nationella svenska barnfilmfestivalen BUFF kan förvisso känna sig totalt ohotad av nya Buster i Köpenhamn, särskilt om man där gått miste om förre BUFF-ordföranden Ola Tedin. INGELA BROVIK

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons