GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Opera Mozart i kammarmusikalisk lyster

Titus mildhet av W.A.Mozart med Jacob Wistrand, Stina Schmidt, Leena Malkki, Emma Frost, Rebecca Fjällsby, Tomas Öhman. Regi: Niclas Fransson. Musikalisk ledning: Elena Jordan Ljungkvist. Jordberga gård, Klagstorp. Spelas på Kristianstad Konserthus 27 augusti.
Nöje • Publicerad 5 augusti 2014

Omkring 80 operaälskare fyllde Jordbergagodsets före detta stall för att avnjuta ett fram förande av Mozarts sista opera, ”La Clemenza di Tito”. Redan vid ankomsten blev man som förstagångsbesökare imponerad av godsets unika och storslagna miljö. Här i det gamla utrymda herrskapsstallet återuppstod alltså en romersk imperator från antikens dagar omgiven av sitt hov, fast för att markera det tidlösa i intrigen, valde regissören att förlägga handlingen till sent 1920-tal.

Likväl kändes temat kusligt aktuellt; hur kan man bäst bemöta den ondska som breder ut sig i världen, knappast med vedergällande dödsstraff.

Grundtexten till denna opera seria verkar vid genomläsningen rätt tung och uppstyltad, men Mozart svänger sitt melodiska trollspö över intrigen och under framförandet växer hos åhöraren en stigande betagenhet. Med sångkraften i de bärande partierna och musikernas pådrivande och imponerande samspel framstod denna opera som ett i sig helgjutet konstverk. I denna uppsättning blev Mozarts skaparkraft exponerad med en genomlyst kammarmusikalisk lyster. Pregnanta och uttrycksfulla stråkar och en livfull klarinett förhöjde högst påtagligt mottagligheten denna nästan magiska operakväll. Särskilt glänsande blev naturligtvis aktsluten när sångsolisterna agerade slutkör i en enkelkvartett, ibland med Titus sjungande bakom kulissen.

Rollfigurerna framträdde i övrigt med tydlig och övertygande gestaltning. Under handlingens obevekliga förlopp genomgår den förfördelade och hämndlystna Vitellia en förkrossande men botgörande ruelse; vetskapen att hon för att nå sitt mål måste offra sin älskade Sesto blir till sist en avgörande vändpunkt.

Man kan ju undra varför Mozart lät två mansroller sjungas av sopraner. Kanske eggade det hans skaparkraft att vidga genus- perspektivet till något allmänmänskligt.

Förutom den rent estetiska behållningen av denna uppsättning, uppstår många funderingar; till exempel hur är det möjligt att drivas till mordförsök på sin bäste vän för att få behålla sin älskades kärlek?

Chansen att få ta del av allt detta yppar sig den 12 augusti, då Operafabriken framträder på Ystad teater med sin mycket se- och hörvärda uppsättning. Där kan deras skönsång komma ännu mer till sin rätt.

Lisa Kronnoje@kristianstadsbladet.se
Ingvar Wickander
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs mer