Rörlig Mozart för ung publik
Bastihan och Bastihon av Wolfgang Amadeus Mozart. Regi: Ola Hörling. I rollerna: Johan Palmqvist, Suzanne Flink, Thomas Hildebrandt, Lars Fembro och Markus Kristensson. Premiär den 21 maj på Barnens Scen i Folkets Park i Malmö.
Malmö Opera och Musikteater må vackla inför det kulturskymmande hotet om utförsäljning till Region Skåne. Men det nystartade projektet Operaverkstan, som under Maria Sundqvists ledarskap syftar till att med lek och konstnärlig lödighet introducera barnen i operans värld, kompromissar av allt att döma inte med entusiasmen och spiritualiteten.
Efter vinterns första produktion Stadsmusikanterna (med musik av Jonas Forsell och libretto av Sundqvist själv), är det nu dags för den lilla operan Bastihan och Bastihon (Bastien och Bastienne), som den blott 12-årige Mozart skrev på uppdrag av den berömde magnetisören och hypnotisören Anton Mesmer i Wien.
Men på Barnens Scen i Folkets Park är språket förstås svenska, och operan handlar helt enkelt om det unga förälskade paret (Suzanne Flink och Johan Palmqvist) som är osäkra på varandras kärlek, och därför söker råd hos magikern Colas (Thomas Hildebrandt), som med allehanda trollerikonster slutligen lyckas förena de unga tu. Och precis som i fallet med Stadsmusikanterna tillägnar man sig här lekfulla metaperspektiv, i det att såväl pojken Mozart (Markus Kristensson) som Mesmer (Lars Fembro) dyker upp på scenen, ingriper i handlingen och rättar till sådant som inte faller dem i smaken.
Det är ju trots allt i den senares vackra och klassicistiskt romantiska trädgård (signerad bildeleverna från Malmö Kulturskola) som kärleksdramat (och urpremiären på operan 1768) utspelar sig.
I denna lustgård har också den tidstypiskt klädda stråkkvartetten (Maj Kullberg, Viktoria Bentzel-Axell, Åsa Weiler och Päivi Kyrö) slagit sig ned, och ackompanjeras emellanåt av ett tiotal unga träblåsare från Malmö Kulturskola.
Allt som allt är denna operaföreställning en charmerande liten skapelse, med rörlig, finurlig och lagom barnanpassad regi av Ola Hörling, bra driv hos kvartetten och lyckat exekverade arior av de tre sångsolisterna. Återstår bara att se om Mesmer och Colas kan slå sina trollstavar ihop och förvandla stadens kulturpolitiker till givmilda och glada operaälskare med barnasinnet i behåll.
Martin Lagerholm