GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Rydberg som bländade häxa

Nöje • Publicerad 8 november 2005
Eva Rydberg bländar i "Annie" där flera Kristianstadartister medverkar. Bild: Rigmor Mydtskov
Eva Rydberg bländar i "Annie" där flera Kristianstadartister medverkar. Bild: Rigmor Mydtskov
Foto: 

Musikal

Annie. Amerikansk musikal i regi av Jan Hertz. I rollerna: Eva Rydberg, Ulf Brunnberg, Claes Malmberg, Beatrice Järås, Birgitta Johansson med flera. Nöjesteatern i Malmö till och med den 11 december.

Eva Rydberg bländar som den alkoholiserade och karltokiga föreståndaren Mrs Hannigan i depressionens New York anno 1933. Jämt på sniskan och flaskan bildar hon musikalen Annies lyft och nav, hennes utspel är knyckigt och exakt och hon serverar spritosande repliker med maximal effekt. Barnakullen av föräldralösa småflickor drillas med visselpipa, kall gröt och motsägelsefulla order.

I mängden sticker rödhåriga och spralliga Annie upp. Den ensamme miljardären Oliver Warbuck (Ulf Brunnberg) som är du och bror med självaste president Franklin Roosevelt, Rockefeller och FBI-chefen J. Edgar Hoover, avser att fylla ut sin ensamma julafton i ett gemensamt firande med ett föräldralöst barn.

Han låter sin söta sekreterare Grace Farrell (Beatrice Järås) välja ut Annie till Mrs Hannigans stora avundsjuka. Den självupptagne Warbuck har fått sitt dollarbankande hjärta att tina inför Annies charm. Via en radioutsändning lovar han 50000 dollar till det par som identifieras som Annies riktiga föräldrar, vilka på grund av fattigdom tvingades lämna över henne som nyfödd till Mrs Hannigan.

Denna drömroll för Rydberg har hon tidigare spelat hela 96 gånger på Amagerteatern i Köpenhamn, och för samme regissör som här – Jan Hertz.

Med fingertoppskänsla har denne inte lämnat något åt slumpen, lika lite som filmatiseringens mästerlige regissör, John Houston, och skapar samma feel good-stämning. Evas roll spelas av hennes mångåriga idol Carol Burnett. En del manér har Rydberg knyckt men det överser man så gärna med. Balansgången mellan igenkänning och överraskning kan vara svår. Men både hon och trygge Brunnberg vet att det inte finns några genvägar till publikens hjärtan.

Det vet även de debuterande två Annies – Lykke Hilleskog och Sofia Jönsson, som med charm, spontanitet och spelglädje, utan att verka "lillgamla", lyckas fånga allas hjärtan med imponerande sång och dans.

Speciellt lyckade i duetterna med Brunnberg i Charles Strouses långa pärlband av Om ni aldrig ler samt solonumrena Kanske och världskända I morgon. Vilka fynd!

Andra nämnbara insatser i marginalen svarar även från Kristianstad medverkande musikalstjärnan Rigmor Grönwall, löftes-rika Kristina Hahne från Björn Forsbergs operettensemble och Rune Wendel som gör festliga karaktärer som både hemlös respektive myndig betjänt.

Resultatet bolmar av storsuccé som perfekt familjeföreställning. Något som Eva bevisat genom att hon älskar sin rolls miner och möjligheter – och mest av allt sin publik. Det var länge sedan det tårades av så mycket scenglädje. Vilket kommer att fortsätta i kväll, i morgon, i övermorgon och så vidare... det är svårt att se något slut.

Christer Nilsson

noje@kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.