Skivförsäljningen tappar mark
Den svenska skivförsäljningen rasar med mer än 20 procent. Ny statistik från IFPI, skivbolagens branschorganisation, visar att svenskarna under januari och februari köpte en femtedel färre skivor än under samma period i fjol.
– Det är klart att man blir fundersam, säger Thomas Stenmo, jurist på IFPI. Det var länge sedan vi såg den här typen av fall.
Försäljningen av fullängds-cd sjönk med 21,2 procent och cd-singlar med 26,4. Den förväntade Minidisc-boomen uteblev, på ett år sjönk försäljningen med 93,2 procent. Musiklandskapet har förändrats dramatiskt det senaste året och den nya tekniken kan vara en av anledningarna till att skivförsäljningen går ner.
– Det är svårt att hitta en enkel förklaring, säger Thomas Stenmo. Men vi har sett en ökad hemkopiering, piratkopiering och nedladdning från Napster, och någonstans måste det ju återspegla sig i försäljningen. (PM)