Sveriges Television tar pop på allvar
TV. En spektakulär U2-konsert och en rockumentär om Sahara Hotnights. Det är två exempel på vad Sveriges Television bjuder på under pophösten 2001. SVT:s popprogram har blivit en institution, med bredd från Backstreet Boys till smal dansmusik. Men så har det inte alltid varit. I och med musikkanalernas explosion under åttiotalet hamnade SVT i bakvattnet när det gällde musikjournalistik. Ofta klassades musikprogram som underhållning eller rena ungdomsprogram, och det fanns ingen ambition att göra kulturprogram om populärmusik. Men i och med att MTV och ZTV blivit mer och mer kommersiella har SVT förstått att musikjournalistiken omfattas av public service-uppdraget. Och för fem år sedan föddes Musikbyrån. – MTV och ZTV bygger på musikvideor. De bevakar över huvud taget inte artister som inte har videor. Så gör inte vi, säger Musikbyråns programledare Magnus Bengtsson. Medan Musikbyrån står för nyhetsbevakning och nykomlingar, sysslar Per Sinding-Larsen och Pop i fokus med historia och storheter. Höstens första program är dokumentärer om Björk, svensk visa, Sahara Hotnights och Radiohead, men bland de program som ännu hänger i luften finns temaprogram (”om saker som att bli gammal i rocken”) och specialkonserter. – Det blir en annan miljö och inte så många gäster. Men annars är det sig likt. Bland årets stora livesatsningar finns en spelning från U2:s Elevation-turné, en konsert med The Smiths från 1982, och skivaktuella Bo Kaspers Orkester, säger Per Sinding-Larsen. PM