unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

TAW firar ärlighetens triumfer

Han har haft sin beskärda del av motgångar – men nu har Tomas Andersson Wij fått en plattform som är honom väl förunnad.
Tomas Andersson Wij.
Tomas Andersson Wij.
Foto: Jessica Gow

På senare år har TAW kunnat ticka av en serie bevis på att han är på god väg att bli folklig. Medverkan i "Så mycket bättre" – check – ett eget tv-program i SVT – check – och en podd där han intervjuar andra kända artister (visserligen om deras motgångsår, men ändå) – check.

På nya albumet är mycket sig likt – och ändå inte. Tomas Andersson Wij har alltid varit en av Sveriges mest begåvade textförfattare, men anslaget har ibland känts nästan krampaktigt "fint", som i extra-allt vackert och känsloladdat. Här, där de stora pretentionerna liksom skruvats ned, känns det som om berättandet verkligen kommer ur hjärtat, äkta och nära.

Det är sånger som utgår från en kärlek som var på väg att slarvas bort, det är låtar om att ha hunnit en bra bit genom livet och tvingas ta reda på hur och varför man ska fortsätta, det är berättelsen om ett konstigt barn i Hägersten, som växte upp i samtal med änglarna och djävlarna. Och det går inte att ta miste på ömheten i Tomas Andersson Wijs röst när han sjunger till sitt yngre jag: "Och jag önskar jag kunde säga att det blir bra. Det är inte så det funkar, det är du som blir bra."

Ljudbilden på skivan skiljer sig också åt från tidigare album. I samarbete med Pluras son Axel Jonsson Stridbeck har han sökt sig till ett mer pianobaserat sound, med stor klang, men ett intimt tilltal. Bland influenserna räknar han upp The National, Frank Ocean, Whitney och Bon Iver. Inget ont i det – det är fantastiska förebilder, men resultatet, ett slags avslappnad-rockgubbe-vid-pianot-vibe, är kanske inte det mest originella man kan tänka sig.

Men det är ändå en randanmärkning. Det unika med Tomas Andersson Wij ligger egentligen inte i musiken, utan i hans texter. Och på "Högre än händerna når" firar han verkliga triumfer, just genom att på ett ärligt och chosefritt sätt blotta sig själv och sina innersta tankar.

Pop

Tomas Andersson-Wij

kbkbkbkbkb
Titel: "Högre än händerna når"
Skivbolag: Playground Music
quote
Det unika med Tomas Andersson Wij ligger egentligen inte i musiken, utan i hans texter.