Tillbaka till rötterna
Kurvan pekar åt samma håll för livehiphopbandet som i kväll kommer hem.Klivet med kommande plattan "Oavsett vad", mixad och mastrad en av landets ledande hiphopproducenter (Kristianstadsvännen Astma), innebär ett mer beatsorienterat, mer upptemposvängigt och mer skånskt Jazzattacks. Livehiphopbandet från Kristianstad är inne på sitt tionde år, slår det en av de två frontmännen, Oscar Olin.
– Både jag och Ninjo har hela tiden lutat åt det här hållet, nu har vi fått med oss resten av bandet, förklarar han.
Jazzattacks är ett nationell liveband, som spelat oavbrutet över hela landet sedan starten. Den senaste månaden har bandet avverkat de stora etablerade rockscenerna i Skåne: Mejeriet i Lund, Babel, Malmö och Dunkers, Helsingborg. Nu väntar Young Birds loungekväll på konserthuset i Kristianstad – "back to the roots".
– "Back to the roots" – det är gött!
Det var ett tag sedan, känner ni att ni har något att bevisa?
– Ingenting! Det är bara gött att komma hem. Dels har vi många vänner som bor kvar så det lär dyka upp en hel del folk. Dels är det bara väldigt kul att spela på hemmaplan.
Oscar Olin utlovar allaspår från den senast inspelade plattan "Oavsett vad", färdig för distribution under 2009.
– Det är mer hiphop i botten, och mer upptempo än vad folk kanske blivit vana vid. Mindre tyngre politiska texter, mer glädje, party och en gnutta vardagsromantik. Det är vår bästa skiva hittills! Med många hitpotential – det har framkommit när vi har varit ute och spelat.
– Det betyder inte att vi inte har ambition att slänga in viktiga budskap i texterna, om något ramlar över en och tillfälle ges, så lär det märkas.
Orienteringen till Malmöunder de här tio åren har inneburit ett lyft för sjumannaorkestern. Veckorepen har strukturerat upp låtskrivandet, det starka kulturlivets kreativa miljö kring Möllevången, och etableringen av liknande band, gör att publiken också finns.
– Senast vi spelade på Babel fick folk till och med vända i dörren.
Att Jazzattacks blivit ett hushållsnamn på den skånska livescenen gör också att språket påverkats. På "Oavsett vad" är skånskan dominerande.
– Vi tog ett gemensamt beslut att inte rappa på engelska i första hand. På svenska blir det mer lättillgängligt, publiken uppfattar vad vi säger. Det känns schysst, även om man blir mer naken på svenska.
Band som lirar hiphopmed livesättning växer inte på träd. Släktskapet till jazz är aldrig långt borta, den franska hiphopscenen på 1990-talet sökte sig dit, i USA är The Roots den ledande liveakten.
Gör man ett misstag om man jämför er med The Roots?
– Inte alls, vi brukar få den liknelsen – "The Roots fast på skånska". Det känns som det enda logiska om man måste sätta en stämpel på oss. Vi blandar kanske in lite fler influenser, syntljud, trumpads ... det gör i och för sig The Roots också. Alla i Jazzattacks har en väldigt bred musiksmak, jag kan snöa in på elektronisk pop till exempel, och det är därför det blir som det blir.