Tittarnas favoritprogram tillbaka
Sveriges populäraste tv-program var hotat, men nu står det klart att Vem vill bli miljonär? kommer tillbaka i TV4 i höst. Det är det slutgiltiga svaret. Trots att över 2,5 miljoner svenskar brukar titta på Vem vill bli miljonär? fick frågeleken inte fått plats i TV4:s hösttablå förrän häromdagen. Skälet är pengar. Programmet är så pass dyrt att producera att TV4 faktiskt inte var säkra på att de skulle tjäna några pengar på programmet. – Det är ingen hemlighet att annonskonjunkturen är mycket tuffare nu än var det var under rekordåret 2000. Det har varit ett tufft jobb att få ekvationen att gå ihop, säger Jan Scherman, TV4:s programdirektör. Från och med oktober kommer Bengt Magnusson att ställa kniviga frågor till tävlande i Vem vill bli miljonär?. TV4 litar på sina säkra kort i höst. Populära publikdragare som Gladiatorerna, Sen kväll med Luuk, När & fjärran, Äntligen hemma och Bingolotto återses i höst. Men TV4 byter ut sin vardagssåpa Nya tider mot dokusåpan Farmen, där tolv deltagare ska försöka sköta ett jordbruk på gammalmodigt sätt, utan el och andra tekniska hjälpmedel. – Vi tror mycket på den serien. Det påminner i tempot om Baren, men är också likt Robinson, säger projektledaren Fredrik Arefalk. Premiär för Farmen blir det den 24 september. TV4 gör även en större satsning på digital-tv. Spelprogrammet Sputnik på lördagskvällarna kommer bara att kunna ses av de pyttelilla del av befolkningen som har tillgång till marksänd digital-tv. – Vi tror på det digitala marknätet. Det handlar om att försöka hjälpa marknätet att få fart och det får du genom exklusiv programmering. Det är det enda som kommer att driva marknätet framåt, säger Jan Scherman. Men varför är det så viktigt för TV4 att hjälpa till att utveckla det digitala marknätet? Det är ju så många fler som ser digital-tv via parabolantenn eller kabel-tv? – Jag tycker det är en grundfilosofi att ska finnas ett distributionssystem för digital-tv som är tillgängligt för alla och inte bara satellitburna plattformar som bara är tillgängliga för de som betalar. I Sputnik kommer Felix Herngrens humorfigur Papi Raul att vara affischnamn. Han blir en levande spelfigur som tittarna med hjälp av interaktiviteten i digitalboxen kan manövrera i olika sketcher. MIKAEL FORSELL/PM