Annons

Tolstoy i rätta stämningen

Nöje • Publicerad 26 september 2003

Broström–Tolstoy Project. Support: Marina trio. Lilla salen i Kristianstad 25 september.

Det var med stor förväntan jag begav mig till Lilla salen i torsdags för att kolla in Broström–Tolstoy Project. Den väl etablerade Viktoria Tolstoy omnämns inte sällan som en av Sveriges ledande jazzsångerskor och Håkan Broströms fartfyllda saxofonspel är jag bekant med sedan innan. Enbart dessa faktorer bidrog starkt till att jag vågade hoppas på en mycket bra konsert, trots att de andra bandmedlemmarna var nya bekantskaper för undertecknad.

Annons

När jag anlände blev jag först väldigt positivt överraskad, då hela lokalen var proppfull med folk! Där var inte ens stolar så det räckte, vilket i detta fallet dock enbart gjorde mig glad.

Äntligen fick Kristianstads anrika Blue Bird Jazzclub lite utdelning för sitt slit. Tidigare när stora jazzartister varit på besök har den stora publiken alltför ofta uteblivit, men så var icke fallet denna gång. Väl underrättade källor talade om nästan 80 sålda förköp och sammanlagt cirka 130 betalande Mycket roligt!

Efter att ha hittat en någorlunda bra sittplats (på golvet) hann jag se de tre sista låtarna som förbandet Marinas trio framförde. Eftersom jag inte såg hela deras framträdande är det svårt att ge ett ordentligt utlåtande, men det lilla jag hörde av deras bluesinspirerade jazz var mycket bra och lät inte minst lovande inför framtiden.

Så till huvudakten. Bandet, bestående av Håkan Broström på såväl alt- som tenorsaxofon, Anders Persson på piano, Martin Sjöstedt på kontrabas och Peter Johansson på trummor, inleder instrumentalt med två av Broströms egna kompositioner: Song of the white river samt Do you remember?.

De börjar lite trevande, men efter bara ett par minuter infinner sig den rätta stämningen. När Tolstoy väl äntrar scenen tänder publiken till och hon inleder med en klockren och stark sånginsats i klassikern Come rain or come shine, sedan rullar det bara på. Hela första set utgörs till större delen av svängiga, ganska typiska jazzlåtar, som framförs mycket kompetent med fina soloprestationer från hela bandet. Memories of you sticker ut, med ett läckert bassolo. Sista låten innan paus visar sig bli en av de absolut bästa under hela kvällen, nämligen Night and day. En mycket svängig låt som får hela publiken att jubla åt Broströms smått fantastiska saxofonspel.

Andra set tar vid där det första slutar och inleds således med ensnabb låt. Denna framförs instrumentalt. När Tolstoy kommer in på scen ändras dock stilen en aning. Man går nu över till att spela mer bluesinspirerade låtar, exempelvis de lysande Since I fell for you och Time after time. Bandet bjuder även på en stor överraskning genom att spela I'm looking through you, som är en gammal klassiker av The Beatles!!! Mycket oväntat och därför också väldigt häftigt att ett jazzband vågar ge sig på att tolka världens mest kända popband. Fruktansvärt bra dessutom! Jag har alltid gillat band/artister som gör oväntade saker på scen.

Spelningen avslutas med The way you look tonight, men bandet blir givetvis inropade till extranummer och framför You let my love grow cold, som på ett värdigt sätt avslutar en fantastisk spelning.

Martin Gustafsson

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons