Annons

Ung teater med skärpa

Nöje • Publicerad 5 april 2001

Det sista barnet av Pauline Mol. Regi: Anna Sjövall. Malmö Dramatiska teater. Nypremiär på Intiman i Malmö den 31/3. Spelas till och med 19/5. Malmö Dramatiska Teater har under årens lopp inte precis skämt bort sin publik med teater för de små, halvsmå och halvvuxna. Men de få gånger man faktiskt satt upp barn- eller ungdomspjäser på sina scener, har det i regel också fallit väl ut. Som i den underbara ”dagisversionen” av Cyrano de Bergerac härom året, eller som i uppsättningen av den holländska dramatikern Pauline Mols Det sista barnet, med premiär i julas och nypremiär på Teaterns dag i Malmö i lördags. Det sista barnet. Låter tungsint, och bakom den närmast apokalyptiska titeln döljer sig mycket riktigt också en i grunden rätt tragisk historia om några vinddrivna street kids på rymmen i en dystopisk och Fassbinderskt skräpig storstadsmiljö — Syrran (Monica Stenbeck), Happy (Frida Röhl), Lillebror (Tom Ahlsell), Jätten (Kenneth Milldoff) och den så gott som stumma utbölingen och inkarnerade hotbilden Sista Barnet (Annika Lundgren). Alla spår av organisatorisk och kärleksfull vuxenvärld lyser här med sin frånvaro, och i brist på övergripande vägledning och mål driver barnen runt i det enda uppsåtet att utföra ”hjältedåd”: att ta hand om andra övergivna barn eller kanske rädda någon från att drunkna. Men attityden hos dem själva är tuff och stundom förtryckande, och strävandena mot empati blir ofta halvhjärtade eller rentav dödfödda. Det sista barnet är ett dystert skådespel (Personkrets 7:3 för yngre tonåringar, tänker jag i salongsmörkret), men är samtidigt framförd med skärpa och dessutom kliniskt befriad från varje tillstymmelse till överarbetad pedagogik och endimensionell moral. Styrkan hos Pauline Mol tycks just vara övertygelsen om att också en ung publik kan ta till sig och kritiskt skärskåda tunga och svåra frågor om utsatthet, sorg och skräck. Och Malmö Dramatiska Teater visar än en gång med eftertryck att man gott kunde satsa något mer på ung teater parallellt med den reguljära repertoaren. MARTIN LAGERHOLM

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons