Annons

Det sprakar om tredje barnboken om Kerstin

En åttaårig flickas möte med döden skildras initierat och omsorgsfullt i Helena Hedlunds ”Kerstin, livet och döden”. Ämnet är tungt men författaren hanterar det med spirituell lätthet och inte utan humor. Realismen göds av en frodig fantasi, skriver Peter Grönborg.
Kapitelbok • Publicerad 23 februari 2020 • Uppdaterad 24 februari 2020
Detta är en recension i Kristianstadsbladet. En recension är en kritikers bedömning av ett konstnärligt verk.

Kerstin, livet och döden

Författare: Helena Hedlund

Illustrationer: Katarina Strömgård

Förlag: Natur & Kultur

Ibland kan enskilda ord i en bok berätta om dess anda. I Helena Hedlunds kapitelbok ”Kerstin, livet och döden” finns det en katt som heter Kattegatt. Ett namn som speglar textens finurliga och ledigt humoristiska atmosfär.

Fast till skillnad från de två tidigare böckerna i serien om Kerstin handlar det om döden denna gång. Eftersom ordet förekommer i titeln är läsarens beredskap god. Dock – vem är det som ska dö: morfar eller katten? Det kan finnas tre svar på den frågan.

Annons

Ämnet är förstås sorgligt, vilket över tid färgar av sig på den sommarlovsstämning som annars råder. Men trots att texten borrar ganska djupt i existentiella frågor förloras aldrig den spirituella lätthet som är författarens signum.

Illustration: Katarina Strömgård
Illustration: Katarina Strömgård

Inledningsvis fyller Kerstin åtta år. En händelse som präglas lika mycket av glädje som av obehag, det sistnämnda på grund av oinfriade förväntningar och missförstånd.

Helena Hedlund är mästerlig i sin gestaltning av den gnagande olust som stundtals präglar ett ungt liv. Hon besitter stor kunskap om hur barn tänker och resonerar. Deras tolkning och förståelse av världen skiljer sig ofta från de vuxnas.

Ta exempelvis det cirkusbesök Kerstin gör tillsammans med sin morfar. För att få en billigare biljett ljuger han om hennes ålder, vilket i sig kränker den nyblivna åttaåringen.

”Processen är suveränt skildrad, mycket rörande dessutom.”

Därefter väcks hennes rädsla för att de ska bli avslöjade, vilket hon tror sker då en clown börjar prata med dem. När sedan morfar kallas in i manegen för att medverka i ett nummer, tror Kerstin att han ska gripas av polis. Alltså rymmer hon.

Processen är suveränt skildrad, mycket rörande dessutom. Missuppfattningar och förhastade slutsatser försvårar orienteringen i en komplex och skrämmande värld.

”Kerstin, livet och döden” är en berättelse med allvarliga bottnar, som inte väjer för de svåraste av frågor. Utan att blunda för eller släta över bekymmer ges det ljusa i tillvaron sista ordet.

Mötet med döden leder till mognad, liksom den konkurrens Kerstin upplever på vänskapens område. Boken är rik på ämnen.

Helena Hedlund är en omsorgsfull författare som gör det mesta och bästa av varje episod. Kapitlen sprakar av dramatiska vardagshändelser, där realismen göds av en frodig fantasi.

Barnboksförfattare Helena Hedlunds tredje bok är både rolig och allvarlig.
Barnboksförfattare Helena Hedlunds tredje bok är både rolig och allvarlig.Foto: Kicki Nilsson/Icon Photography
Fakta

Helena Hedlund

Född: 1978, Borås

Yrke: Skådespelare, dramatiker, författare

Bakgrund: Gått på Teaterhögskolan i Malmö. Arbetat med teater i Lund, jobbar på Teater Martin Mutter i Örebro sedan 2003. Medverkat i filmer, varit krönikör i tidningen ETC under tio år.

Böcker: Det fina med Kerstin, Att vara Kerstin

Priser: Slangbellan, Nils Holgersson-plaketten

Peter GrönborgSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons