Annons
Nyheter

Fartyget som ska locka till sig forskare

Det nya toppmoderna forskningsfartyget R/V Skagerak ligger äntligen vid kaj i Göteborg. Efter år av debacle vid det polska varvet har fartyget hämtats hem.
Forskning • Publicerad 27 juni 2020
"Att kunna åka tyst genom havet är viktigt. Hastigheten är sällan viktig. Fartyget är klassat som "extra tyst", säger projektledaren Mats Hjortberg på plats i maskinrummet.
"Att kunna åka tyst genom havet är viktigt. Hastigheten är sällan viktig. Fartyget är klassat som "extra tyst", säger projektledaren Mats Hjortberg på plats i maskinrummet.Foto: Thomas Johansson/TT
Det nya toppmoderna forskningsfartyget R/V Skagerak ligger äntligen vid kaj i Göteborg. Efter år av debacle vid det polska varvet har fartyget hämtats hem.
Det nya toppmoderna forskningsfartyget R/V Skagerak ligger äntligen vid kaj i Göteborg. Efter år av debacle vid det polska varvet har fartyget hämtats hem.Foto: Thomas Johansson/TT
Resan för fartyget har varit allt annat än rak. Det ursprungliga kontraktet talade om leverans 2015. Fem år senare och mer än 50 miljoner dyrare ligger fartyget nu vid kaj i Göteborg. Men det kan ändå inte gå för egen maskin.
Resan för fartyget har varit allt annat än rak. Det ursprungliga kontraktet talade om leverans 2015. Fem år senare och mer än 50 miljoner dyrare ligger fartyget nu vid kaj i Göteborg. Men det kan ändå inte gå för egen maskin.Foto: Thomas Johansson/TT
"Fartyget är en magnet för att rekrytera framgångsrika forskare till Universitetet", säger Göran Hilmersson, dekan vid Göteborgs universitet som nu ansvarar för projektet.
"Fartyget är en magnet för att rekrytera framgångsrika forskare till Universitetet", säger Göran Hilmersson, dekan vid Göteborgs universitet som nu ansvarar för projektet.Foto: Thomas Johansson/TT
"Det här är för oss moderskeppet från vilket vi placerar ut alla de andra mätinstrumenten. Det är som moderskeppet i Star Wars. Man kan inte köpa ett bättre utrustat fartyg i dag", säger Sebastian Swart, oceanograf från Sydafrika som flyttat till Göteborg för fartygets skull.
"Det här är för oss moderskeppet från vilket vi placerar ut alla de andra mätinstrumenten. Det är som moderskeppet i Star Wars. Man kan inte köpa ett bättre utrustat fartyg i dag", säger Sebastian Swart, oceanograf från Sydafrika som flyttat till Göteborg för fartygets skull.Foto: Thomas Johansson/TT
Fartyget har två avancerade sonarsystem som kan skapar 3D-bilder av havsbotten. De ger så detaljerade bilder att de som jobbar med den måste vara säkerhetsklassade.
Fartyget har två avancerade sonarsystem som kan skapar 3D-bilder av havsbotten. De ger så detaljerade bilder att de som jobbar med den måste vara säkerhetsklassade.Foto: Thomas Johansson/TT

Det har varit en lång resa. Redan 2013 beställde universitetet forskningsfartyget från ett varv i Polen. Leverans var lovad till 2015. Fem år och många turer senare ligger det nu vid kaj vid Nya Varvet i Göteborg.

Universitetet har tagit hem skeppet för att själva färdigställa det som inte fungerar och hoppas nu att det ska vara redo för användning i maj nästa år. Men redan ser universitetet effekterna av miljonsatsningen.

Annons

Sebastien Swart kommer från Sydafrika. Han är oceanograf och världsledande i bruket av autonoma mätinstrument i havet. Han är en av flera välrenommerade forskare som har sökt sig till Göteborgs universitet på grund av fartyget. Sedan drygt tre år tillbaka tillhör han den marinbiologiska fakulteten.

Moderskeppet i Star Wars

– Det här är för oss moderskeppet från vilket vi placerar ut alla de andra mätinstrumenten. Det är som moderskeppet i Star Wars. Man kan inte köpa ett bättre utrustat fartyg i dag, säger Sebastian Swart.

Han är lyrisk över det nya fartygets möjligheter.

– Det är utrustat med den senaste tekniska utrustning som mäter de olika variabler som vi är intresserade av med stor noggrannhet. Det kommer att revolutionera forskningen då vi kan mäta allting högupplöst så vi kan se allt från mikroskala till det övergripande klimatet.

Flera andra internationellt kända forskare finns också redan på plats, forskare som oceanograferna Isaac Santos från Brasilien och Bastien Queste och Fabien Roquet från Frankrike.

Toppmoderna mätinstrument

Fartyget innehåller toppmoderna utrymmen och mätinstrument. Det har bland annat fyra olika laboratorier, två separata it-system och två avancerade sonarsystem som kan skapa 3D-bilder av havsbotten. De ger så detaljerade bilder att de som jobbar med dem måste vara säkerhetsklassade. Och det stora akterdäcket gör det möjligt att lyfta på specialiserade labb och mätutrustningar i containers.

– Fartyget blir en plattform för olika forskningsprojekt. Jag vill säkerställa att forskarna har möjlighet att genomföra sina projekt och sedan får vi bestycka fartyget med den utrustning de behöver, säger Göran Hilmersson.

Extremt tystgående

Ett annat av fartygets kännetecken är att det är extremt tystgående för att så lite som möjligt störa livet i havet.

– Att kunna åka tyst genom havet är viktigt. Hastigheten är sällan viktig. Fartyget är klassat som "extra tyst", säger projektledaren Mats Hjortberg.

Men resan för fartyget har varit allt annat än rak. Det ursprungliga kontraktet talade om leverans 2015. Fem år senare och mer än 50 miljoner dyrare kan ändå inte gå för egen maskin.

Annons

Det stora projektet som återstår är att få klart styrningen av framdrivningssystemet. Det är sju "garderober" i maskinrummet med kraftelektronik som styr propellermotorn som måste bytas ut. För det får man svetsa upp ett skott för att få in tekniken. Förhoppningen är att slutnotan inte ska överstiga 200 miljoner kronor.

– Går allt enligt plan är fartyget i drift i maj nästa år. Nu kan forskarna börja tänka och drömma, säger Göran Hilmersson.

Fakta: Kronologi över R/V Skagerak

• November 2013: Fartyget beställs av Göteborgs universitet. Fartyget ska byggas på varvet Nauta Shiprepair Yard S.A. i Gdynia, Polen.

• 15 maj 2015: Tänkt leverans enligt det ursprungliga kontraktet, men bygget försenas.

• Våren 2016: Upptäcks att fartyget blivit för tungt. Därför måste det förlängas med 3 meter på mitten för att få flytkraft.

• Hösten 2017: Upptäcks att fartyget är instabilt då tyngdpunkten ligger för högt. Senarer åtgärder kommer att krävas.

• Augusti 2018: Fartygets för skadas då den krockar med en kaj i Gdynia efter att ha varit på skrovrengöring.

• November 2018: Ett femte tilläggsavtal skrivs. Kontraktet lovar ett fungerande styrsystem och åtgärder bland annat med reparation av skadan i fören och installation av 14 ton blytackor i botten på fartyget. Leveransdatum sätt till april 2019. Trots detta förblir problemet med styrsystemet olöst.

• 12 mars 2020: Fartyget blir registrerat i det svenska fartygsregistret då Göteborgs universitet formellt blev ägare.  

• 18 mars 2020: Fartyget anländer till Göteborg nästan fem år efter utsatt datum. Fortfarande krävs omfattande arbete med skeppets styrsystem.

• Maj 2021: Fartyget förväntas levereras efter att ha färdigställts i Göteborg.

Källa: Göteborgs universitet

Fakta: Kronologi över R/V Skagerak

Längd: 49 meter

Bredd: 11 meter

Deplacement*: Omkring 1 000 ton

Besättning: Fem personer och därtill upp till 16 forskare och studenter

Historik: Ersätter det tidigare forskningsfartyget R/V Skagerak byggt 1968, och som ägts av Göteborgs universitet sedan 1993. R/V står för "Research vessel".

* Med deplacement menas massan av den vattenvolym som fartyget tränger undan när det ligger i vattnet. Det motsvarar fartygets vikt.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons