GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Flygplatskrig om bolagen: "Stenhård konkurrens"

Jakten på flygbolag är i full gång bland flygplatserna som hoppas på snabba återstarter efter pandemin. Statliga Swedavia är nöjt med att ha lockat till sig ännu ett lågkostnadsbolag.
Ekonomi • Publicerad 16 september 2021
Eurowings satsar på Arlanda. Arkivbild.
Eurowings satsar på Arlanda. Arkivbild.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Lufthansas lågprisbolag Eurowings satsar på Arlanda och etablerar en bas med 4-5 flygplan stationerade på flygplatsen, enligt ett pressmeddelande från flygplatsbolaget Swedavia. Inför sommarsäsongen 2022 planerar bolaget för 20 direktlinjer från Arlanda ut i Europa.

Den tyska etableringen med egen bas på Arlanda är den tredje i år, enligt Swedavia.

Är det ett flygplatskrig som nu pågår för att locka tillbaka flyget?

– Det är stenhård konkurrens om flygbolagen utifrån flygplatserna världen över, säger Charlotte Ljunggren, direktör marknad och kommersiell utveckling på Swedavia.

Samma pris

Under pandemin har Swedavia inte legat på latsidan, trots ett närmast lamslaget flyg, enligt Ljunggren.

– Det är jätteviktigt att hela tiden finnas på näthinnan hos våra flygbolag, säger hon.

Attraktiva priser är förstås viktigt i konkurrensen med andra flygplatser.

– Men vi har samma pris för alla flygbolag, säger Charlotte Ljunggren.

I dag ligger flygtrafikens volymer på Arlanda på ungefär 40 procent av nivån som gällde innan pandemin. Först framåt 2025-2027 bedöms resandet vara tillbaka på samma nivå, men att det främst är privatresandet som kommer tillbaka. Att det därmed är lågkostnadsbolagen som nu främst tar plats på flygplatserna – tidigare i år meddelade Ryanair sin satsning på Arlanda – är därför en naturlig utveckling, enligt Charlotte Ljunggren.

Plats kvar

– Kartan ritas om, säger hon.

Andra flygbolag har samtidigt försvunnit eller bantat rejält, som Norwegian. Så det dröjer innan det blir fullt på Arlanda, något som blivit en het potatis i samband med att en nedläggning av Bromma kommit närmare.

– Så som det ser ut nu finns det gott om plats att växa, säger Charlotte Ljunggren.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.