GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Försvaret berett på kritik för pride-kampanj

Svenska Dagbladets förstasida pryds på söndagen av en heltäckande annons från Försvarsmakten där en soldat syns bära en regnbågsfana.
Annonsen inleder årets pride-kampanj från försvaret – som bemannat upp extra för att bemöta eventuell kritik.
Försvarsmakten • Publicerad 1 augusti 2021
Försvarsmakten anser att regnbågsfanan är värd att försvara. Arkivbild.
Försvarsmakten anser att regnbågsfanan är värd att försvara. Arkivbild.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

På bilden syns fyra soldater, varav tre är beväpnade med automatvapen. Den fjärde tar täten med en regnbågsfana i handen.

"En flagga värd att försvara. Vi försvarar mänskliga rättigheter, allas lika värde och vår rätt att leva som vi själva väljer", heter det.

Försvarsmakten har länge varit engagerad i priderörelsen. Dess kampanjer brukar väcka starka känslor, enligt kommunikatören Therese Fagerstedt.

– Jag har inte nåtts av några reaktioner. Men det är ju söndag i dag, så det kommer nog i morgon, säger hon.

Då går också kampanjen ut i större skala på sociala medier. Myndigheten har bemannat upp extra för att kunna moderera kommentarer och frågor.

– Alla har rätt att uttrycka sin mening, det är en av grundpelarna i demokratin. Den rätten är vi satta att försvara. Försvarsmakten som myndighet ska givetvis granskas och debatteras, men vi accepterar inte några personliga kränkningar mot våra medarbetare.

Kampanjen syftar till att tydliggöra Försvarsmaktens ställningstagande, framhåller hon. Vidare understryker hon signalvärdet internt.

– Försvarsmakten är en arbetsgivare där man bedöms utifrån sina personliga egenskaper och förutsättningar, inte stereotypa uppfattningar, säger Fagerstedt.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.