Annons

Gamla ska få fast kontaktperson i hemtjänsten

Alla personer som har hemtjänst ska få en fast kontaktperson. Tanken är att öka tryggheten för hemtjänsttagarna och deras anhöriga.
Äldreomsorg • Publicerad 29 augusti 2019
Riksdagsledamoten Barbro Westerholm (L) och socialminister Lena Hallengren (S) under en pressträff i Rosenbad i Stockholm.
Riksdagsledamoten Barbro Westerholm (L) och socialminister Lena Hallengren (S) under en pressträff i Rosenbad i Stockholm.Foto: Henrik Montgomery/TT

Idén om en fast kontaktperson är inte ny. Åtta av tio kommuner har redan någon form av kontaktmannaskap, men hur detta organiseras och fungerar varierar. Löftet om ett obligatoriskt kontaktmannaskap fördes fram i valrörelsen och blev också en punkt i januariavtalet mellan regeringen, Centern och Liberalerna.

Löftet kan ses mot bakgrund av den höga personalomsättningen i hemtjänsten. Att gamla möter en ny person från hemtjänsten var och varannan dag är inget ovanligt. Detta ska hemtjänsttagaren kunna ta upp med sin fasta kontaktperson, men också frågor som berör hemsjukvården.

Berör anhöriga

Annons

Men först ska det framtida kontaktmannasystemet utredas. Det blir riksdagsveteranen Barbro Westerholm (L) som bland annat ska föreslå vilka kunskaper och vilken kompetens kontaktpersonerna ska ha.

Barbro Westerholm säger att kontaktpersonerna får en mycket viktig roll, inte minst för de anhöriga.

– De drabbas ju också när det är många olika från hemtjänsten som kommer, när det inte är någon kontinuitet.

Hon vill i dag inte gå in på vilka kvalifikationer kontaktpersonerna bör ha.

– Men det måste vara en person med nära kontakt med verksamheten och personen bör ha egen arbetslivserfarenhet från området, säger Barbro Westerholm.

Mer intressant

Lena Hallengren presenterade uppdraget på en pressträff, mindre än en vecka efter att hon tagit emot Undersköterskeupprorets krav på bättre arbetsvillkor och högre bemanning. Hallengren tillstår att kontaktpersonerna inte löser de stora frågorna om resurser. Men hon säger att det nya uppdraget kan bidra till att göra hemtjänsten mer intressant som arbetsplats.

– Jag tror att det spelar roll att man tydligt beskriver att detta är en viktig roll. Det underlättar också för övrig personal att det finns någon som håller ihop kontakterna, säger hon.

Planerna berör en mycket stor grupp. I fjol hade 236 000 personer hemtjänst och år 2026 beräknas antalet ha stigit till 261 000.

Utredningens förslag ska redovisas senast 1 oktober nästa år.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons