Jörgen Svensson: ”En annons blev till veckans mest lästa nyhet. Så kan det gå.”
Utan att lägga några ytterligare värderingar i det kan vi konstatera att upplägget inte föll väl ut och i onsdags kom beskedet att kalaset ställts in.
Jag antar att Kristianstadsbladets artiklar om annonsen, inbjudan och den planerade uppvaktningen hade med det beslutet att göra.
Kristianstadsbladet består av olika avdelningar. Vi har en annons- och marknadsavdelning och en redaktion. Visserligen har vi under senare tid närmat oss varandra, nu för tiden händer det till och med att vi fikar vid samma bord, men det är ändå två olika avdelningar med olika spelregler.
Redaktionens uppgift är att leverera nyheter, alltid på läsarens sida. Annonsavdelningen ska hjälpa kunderna med att få kunder i butiken och säljer olika marknadsföringslösningar. Det kan finnas en konflikt i detta på så sätt att annonsavdelningen kan sitta på en nyhet som redaktionen hemskt gärna velat komma åt.
Kristianstadsbladets annonsavdelning gör varje dag affärer, stora som små. Självklart ska kunderna känna sig trygga i att det finns en affärssekretess värd namnet. Redaktionen kan ställa frågor till annonsavdelningen, men inte självklart räkna med att få svar.
Har det stört mig under åren att Kristianstadsbladets annonsavdelning haft kännedom om en butiksöppning, men inte delat den informationen med redaktionen? Ja, det har det. Något oerhört. Men jag är ju inte dummare än att jag begriper att affärsrelationen med kunden är viktig.
Oftast är det här inget problem. Hela poängen med att annonsera är ju att få uppmärksamhet för sin butik eller produkt. Redaktionellt utrymme gör inte ont.
Men om kunden inte vill att redaktionen ska få någon information i förtid stannar den hos säljaren. Det får vi ha respekt för.
Trevlig helg!