Annons
Nyheter

Landsbygden kan inte vara med på bilfria dagen: ”Tondövt”

Den 22 september uppmärksammar Skånetrafiken bilfria dagen genom att erbjuda resor över hela Skåne för endast en krona.
Men flera invånare i Skåne kan inte ta del av detta erbjudande. Kampanjen är under en söndag, just den dag då det inte går några bussar alls från flera orter som annars har kollektivtrafik.
Nordöstra Skåne • Publicerad 19 september 2024 • Uppdaterad 20 september 2024
Under bilfria dagen får man åka med Skånetrafiken över hela Skåne för en krona. Men alla kan inte ta del av  kampanjen.
Under bilfria dagen får man åka med Skånetrafiken över hela Skåne för en krona. Men alla kan inte ta del av kampanjen.Foto: Simon Rehnström

Gärds Köpinge. Vånga. Fjälkestad. Östra Sönnarslöv. Barum. Äsphult. Immeln. Rickarum. Hjärsås. Verum. Nävlinge.

Det är några orter i nordöstra Skåne som inte har kollektivtrafik på söndagar, men åtminstone några bussar på vardagarna och hos en del även på lördagarna.

Annons

Boende i flera orter har nu reagerat på Skånetrafikens kampanj den 22 september, där man kan resa näst intill gratis över hela Skåne under den bilfria dagen.

– Det blir löjeväckande reklam. Än en gång gör Skånetrafiken mig förbannad. Det blir ett hån mot oss som länge har klagat på bristen och pekat på att det blir sämre och sämre på landsbygden, säger en kvinna som tycker att kampanjen är ”tondöv”.

– Man vill få folk att åka mer kollektivt, sedan har de begränsat det på landsbygden. Och lägger kampanjen en dag när bussen inte ens går. Skulle jag utnyttja detta skulle jag få ta bilen till stationen, och då försvinner hela poängen med den bilfria dagen.

Flera orter som har busstrafik på vardagar, och några även på lördagar, står helt utan kollektivtrafik på söndagar.
Flera orter som har busstrafik på vardagar, och några även på lördagar, står helt utan kollektivtrafik på söndagar.
”Man lägger kampanjen en dag när bussen inte ens går. Skulle jag utnyttja detta skulle jag få ta bilen till stationen, och då försvinner hela poängen med den bilfria dagen.”
Kvinna i en av orterna

När Kb/NSk ringer runt, säger exempelvis Lars Kjellberg från byalaget i Östra Sönnarslöv att de numer är så luttrade över den ”urusla kollektivtrafiken” att man knappt ens diskuterar det. Och att det är ironiskt att ha kampanjen just en söndag:

– För något år sedan bjöd kommunen in till ett informationsmöte för oss på landsbygden. En ung kvinna visade bilder §på skärmen om hur man ska göra bygden grönare med mindre utsläpp och pratade om detta. Vi undrade hur det ska gå till om vi inte kan åka kollektivt, men fick inget svar på den frågan.

Från Vånga går det heller ingen kollektivtrafik på söndagar. Mari Graneskog från Vånga Oppmanna bygderåd konstaterar lakoniskt:

– Det blir bussfria dagen i stället. Det går inte att ta del av ett sådant erbjudande.

Carina Zachau (M) är ordförande för kollektivtrafiknämnden, som styr Skånetrafiken. Hon säger:

– Jag har full förståelse för att de kan tycka det är irriterande och frustrerande att de inte kan åka den dagen. Men det finns kanske möjlighet för dem att ta sig en bit på ett annat sätt och sedan resa, för man får faktiskt åka hur långt man vill i Skåne för en krona den dagen.

Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.
Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.Foto: pressbild

– Sedan finns det säkert de som är irriterade för att de inte har smartphone och appen och kan ladda ner biljetten. Men vi har försökt att göra det så bra som möjligt för så många som möjligt. Sedan är det inte vi som har bestämt när den bilfria dagen ska vara, det är en internationell kampanj.

Annons

Pernilla Lyberg, försäljnings- och marknadschef på Skånetrafiken, säger att de är medvetna om att de inte har hållplatser i hela Skåne eller trafik alla dagar.

– Den internationella bilfria dagen är alltid den 22 september, det är inget datum vi själva har valt. I vissa fall kan man behöva åka bil för att ta sig dit kollektivtrafiken går, men vi ser ändå att vi gör en insats för miljön genom att man kan åka en del av resan med ett hållbart färdmedel.

Ni kunde inte haft kampanjen under fler dagar?

– Vi har valt att ha det endast under den bilfria dagen den här gången. Vi kommer att utvärdera den senare. Vi vet att vi redan har sålt drygt 15 000 biljetter för en krona.

Skånetrafiken har själv i sitt program för trafikförsörjningen i Skåne fram till 2030 konstaterat att ”på landsbygden där underlaget inte är tillräckligt stort för att bedriva attraktiv kollektivtrafik och där avståndet är för långt för att cykla är bilen viktig för att människor ska kunna ta sig till kollektivtrafiken via en pendlarparkering vid en station eller hållplats.”

Skånetrafiken vill satsa mer på att utöka trafiken i städer och stråk med många resande, för att öka marknadsandelen.
Skånetrafiken vill satsa mer på att utöka trafiken i städer och stråk med många resande, för att öka marknadsandelen.Foto: Ulrika Göthenqvist

Där konstateras också att det är viktigt att satsa på kollektivtrafiken i stråk med många resenärer, för att nå en högre marknadsandel, och att dessa är prioriterade. Det vill säga i större städer och längs välbesökta orter.

”Att låta marknadsandelar prioritera där det enbart är stråk med mycket resenärer innebär indirekt att landsbygden nedvärderas. Stad ställs mot landsbygd med ett negativt resultat för landsbygden”, svarade kommunerna i nordöstra Skåne när programmet var ute på remiss.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons