Annons

Lisa: ”Kristianstad är en svart fläck på kartan – och det är våra politikers fel”

Efter att stod klart att H&M och Royal Design lämnar lokalerna i centrala Kristianstad har diskussionen om stadskärnan fått ny fart.
Kristianstad • Publicerad 20 augusti 2019
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Foto: Tommy Svensson

Lisa menar att Kristianstad inte är en lika fin stad som den en gång var. Och det beror inte bara på de tomma lokalerna i centrum.

– Ta bara plastblommorna på Långebro som exempel, eller stenpirerna. Vem är det som uppskattar dem? Inte jag i alla fall. Titta å C4-Shopping och ån som rinner där. Den är så igenslammad av smuts att man inte ens orkar titta på den. Och det finns ingen välkomnande entré in till Kristianstad längre. Det är makabert, säger hon och fortsätter:

Annons

– Ingen på de politiska stolarna i vår kommun visar att de är kompetenta. Nedmonteringen började när man tog bort torghandeln. Kristianstad är en svart fläck på kartan – och det är våra politikers fel.

På samma tema: Eje Olsson besökte Galleria Boulevard i lördags och blev förfärad över toaletterna.

– De var så fruktansvärt äckligt och det flöt både vatten och avföring på golvet. Vi fick inte tag på någon som städade på gallerian. Vem ansvarar för det? Jag hoppas jag får svar på den frågan.

Förra torsdagen var det en man som undrade varför Försäkringskassans besked om bostadsbidrag dröjer. Gert-Inge berättar att hans mamma väntat på besked sedan den 15 februari.

– Far gick bort och därför fick mor söka bostadsbidrag för att kunna bo kvar. Vi har ringt för hennes räkning och de säger att det är under utredning. Det är märkligt att det säger att de ska återkomma med besked inom sex veckor utan att göra det.

En man ringer och är upprörd över hur hans bror blivit bemött på Jula i Kristianstad.

– Vi skulle köpa en gasolgrill och åkte till Jula i Malmö. De hade ingen kvar men ringde till butiken i Kristianstad och de skulle lägga undan en till oss fram till klockan 20. Så jag skickade min bror till affären. Vi bor i Trelleborg och han körde 130 kilometer för att köpa grillen. När han kom fram så såldes den till en annan kund, säger mannen och fortsätter:

– De ska inte behandla kunder på det sättet, säger mannen som misstänker att familjen blivit illa bemött på grund av deras ursprung.

Julas informationschef Magnus Ljung svarar i ett mejl.

”På Jula siktar vi högre, och vi jobbar alltid hårt för ett bra kundbemötande. Ibland kan det dock ske misstag. I det här specifika fallet är det ett ärligt misstag, en förväxling, som ligger till grund för att produkten råkade säljas till en annan kund. Det är ett misstag som vi ber om ursäkt för. Att händelseförloppet skulle ha påverkats av någons ursprung är grovt felaktigt, och en insinuation som vi tar avstånd från.”

Annons

Till sist, Elisabeth är lättad över att semestertiderna är över. I alla fall när hon lyssnar på P4 Kristianstad.

– Jag är så glad att Johanna och Anders är tillbaka. Jag har svårt för att höra och de som har varit vikarier i sommar mumlar så, säger hon.

Catharina SigalaSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons