Annons
Nyheter

Mobil bilbesiktning skrotas — Eneroth kritisk

De mobila enheterna för bilbesiktning i glesbygd har skrotats. 9 600 bilägare får nu betydligt längre till närmaste besiktning.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth är missnöjd, och kallar till sig branschen för samtal.
Trafik • Publicerad 15 januari 2021
Nästan 10|000 bilägare i kommuner med mycket gles befolkning drabbas när Bilprovningens mobila enheter tjänat ut och inte ersatts. Arkivbild.
Nästan 10|000 bilägare i kommuner med mycket gles befolkning drabbas när Bilprovningens mobila enheter tjänat ut och inte ersatts. Arkivbild.Foto: Henrik Witt/TT

Bilprovningens två mobila besiktningsstationer togs i bruk i början av 2000-talet, och efter cirka 6 000 mil per år på vägarna är deras tekniska livslängd slut.

Enheterna har kommit till sju orter, de flesta i Norrland, några veckor om året på varje ställe. Men när de nu tjänat ut, bedömer Bilprovningen att det blir för dyrt att skaffa ny utrustning och driva verksamheten vidare.

Annons

– Vi hade gärna önskat att vi kunde hitta en lönsamhet, eller att det åtminstone skulle gå runt, så att vi kunde fortsätta, men det är inte fallet tyvärr, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.

Fem mil längre

Företaget ägs av staten, men har principen att varje besiktningsstation själv måste bära sina kostnader. Bilprovningen var länge ensam aktör i branschen, men privata aktörer släpptes in på marknaden med nya regler 2010.

Transportstyrelsen konstaterar nu i en ny rapport att de flesta bilägare fått närmare till någon besiktningsstation efter avregleringen. Men nedläggningen av de mobila stationerna, som betjänat orter i extrem glesbygd, är ett problem.

De 9 600 berörda fordonsägarna får nu i genomsnitt 76 kilometer till närmaste besiktningsstation, i stället för 26 kilometer i snitt till någon mobil enhets besök – en ökning med fem mil.

Cirka 2 300 bilägare har fått mer än tio mil till närmaste besiktning.

"Ett misslyckande"

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är kritisk till att branschen som helhet inte når ut bättre, överallt.

– Man klarar uppenbart inte av att säkra servicen i alla delar av landet, säger Tomas Eneroth.

– Detta är ett misslyckande för marknaden, tycker Eneroth och påpekar att det även blivit dyrare för bilägare att få fordonet besiktat efter 2010.

– Priserna har höjts med 50 procent sedan avregleringen, säger Tomas Eneroth.

Han kallar nu till sig besiktningsföretagen, och deras branschorganisation, för samtal i början av februari. Ministerns inställning är att servicen till de drabbade bilägarna måste bli bättre igen. Förhoppningen är att branschen själv ska presentera lösningar.

Annons

– Annars tvingas vi agera, i form av reglering, säger Tomas Eneroth.

Enklare utan perioder

Bilprovningen pekar på att det blivit lättare att samordna bilbesiktning med andra ärenden till en tätort när besiktningsperioderna slopades 2018.

Det statsägda företaget försöker också hitta lösningar tillsammans med de kommuner som berörs av att de mobila enheterna stannat.

Fakta: Mobil bilbesiktning

Bilprovningens två mobila enheter har utgått från Östersund respektive Arvidsjaur.

De har åkt till Särna, Funäsdalen, Gäddede, Tärnaby, Arjeplog, Överkalix och Karesuando.

Besöken har skett två eller oftast tre gånger per år, några veckor åt gången på varje ställe.

Personal har följt med och övernattat på orterna man besökt.

Källa: Bilprovningen, Transportstyrelsen

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons