Nyheter

Nasa släpper bilder på asteroidkrock

Två av världens mest avancerade teleskop fångade hur Nasas rymdfarkost rammade en asteroid tidigare i veckan. Bilderna väntas ge avgörande kunskap om hur himlakroppen påverkats.
Vetenskap • Publicerad 29 september 2022
Bild från James Webb-teleskopets infraröda instrument som visar läget ungefär fyra timmar efter att rymdfarkosten Dart kolliderat med månasteroiden Dimorphos.Foto: NASA, ESA, CSA, STScI/TT

För första gången har teleskopen James Webb och Hubble använts för att samtidigt observera en himlakropp.

Det unika experimentet med farkosten Dart (Double asteroid redirection test) nådde sin kulmen den 26 september. Den lilla sonden kraschade in i den ofarliga asteroiden Dimorphos över en miljon mil från jorden i ett försök att ändra rymdstenens bana.

Syftet med testet är att i framtiden kunna skydda mänskligheten från asteroider som hamnat på kollisionskurs med jorden. Ännu vet inte Nasa om träffen påverkat asteroidens riktning.

De delvis infraröda bilderna från Webb och Hubble visar händelseförloppet som röda och blå ljussken.

Teleskopen kommer tillsammans kunna ge forskarna kunskap om asteroidens yta och hur mycket material som frigjorts vid krocken – och hur snabbt. Man kommer också kunna se om det handlar om stora bitar eller mer finkornigt damm.

"Den kombinerade informationen kommer att hjälpa forskarna förstå vilken effekt den kinetiska kraften har på en asteroids omloppsbana", skriver det europeiska rymdorganet ESA i ett pressmeddelande.

Webb och Hubble tog bilder både före och efter kollisionen och kommer att fortsätta observera utvecklingen.

Nasas Dart-projekt följs upp av ESA:s Hera med start i oktober 2024. Tanken är att Hera-farkosten ska göra en detaljerad undersökning av hur krocken påverkat Dimorphos. Båda satsningarna involverar samma grupper av forskare och astronomer.

Fakta: Dart

Nasa-experimentet är det första i sitt slag och kan bli avgörande för hur vi agerar den dag en asteroid hamnar på kollisionskurs med jorden.

Testet har en budget på 330 miljoner amerikanska dollar, omkring 3,7 miljarder kronor.

Rymdfarkosten Dart sköts upp den 24 november i fjol.

Målet, över en miljon mil från jorden, var asteroidmånen Dimorphos med en diameter på 160 meter.

Källa: Nasa

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.