Annons

Norska fans räddar EM-festen: "Hårt tryck"

Hemmanationen Sverige missar semifinal i handbolls-EM.
Men när turneringen avgörs kommer läktarna vara välfyllda ändå – och något publikfiasko vill vd:n Krister Bergström inte prata om.
Handboll • Publicerad 21 januari 2020
EM-arrangören hoppas på norsk publikfest i EM.
EM-arrangören hoppas på norsk publikfest i EM.Foto: Björn Lindgren/TT

Inför EM på hemmaplan talade arrangören om att Sverige var tvunget att gå långt för att turneringen skulle kunna göra en rejäl ekonomisk vinst.

Men någon blågul succé har det inte blivit.

Som planerat

Annons

Sverige är utslaget, men trots det rullar biljettförsäljningen till semifinalen på ändå. Det berättar turnerings-vd:n Krister Bergström, som inte känner några farhågor för ekonomin, för TT.

– Ekonomiskt ligger vi till som vi har planerat att göra vid det här laget, säger han.

– Det är ungefär 30 procent av biljetterna till matcherna i Stockholm (semifinalerna, bronsmatchen och finalen) kvar. Jag känner ingen oro för det. I Malmö (där Sverige spelar placeringsmatcher) ser vi tydligt effekten av att Sverige har åkt ur, biljettförsäljningen har försvunnit. Men i Stockholm har vi inte märkt av det alls.

Norge räddar festen

Även regerande världsmästaren Danmark är ute ur EM och Bergström hoppas att supportrar från vårt västra grannland ska fylla de tomma läktarplatserna i de avgörande matcherna på Tele2 arena – och på så sätt undvika ett potentiellt publikfiasko. Kroatien och Spanien har säkrat platser i semifinalerna, Norge är på god väg att göra det.

– Norge, och även Kroatien, är verkligen publikdragande lag. Vi upplever ett hårt tryck på biljetterna från supportrar från de länderna, säger han.

I finalen ligger publikkapaciteten på omkring 19 000. En fullsatt arena skulle inte bara betyda ekonomiska uppsidor.

– Det är kanske inte riktigt prestige, men det är alltid kul att kunna visa upp en fullsatt arena, till exempel för Internationella handbollsförbundet. Det är alltid bra, säger Krister Bergström.

Mikael Widerberg/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons