GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Priset avskräcker från ekologisk mat

Många som egentligen vill köpa ekologiska livsmedel gör det ändå inte.
Det största hindret är priset, enligt en undersökning.
Livsmedel • Publicerad 15 september 2021
Bara 20 procent av de tillfrågade i en undersökning säger att de köper ekologiska livsmedel i ganska eller mycket stor utsträckning. Arkivbild.
Bara 20 procent av de tillfrågade i en undersökning säger att de köper ekologiska livsmedel i ganska eller mycket stor utsträckning. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani/TT

– Här såg man verkligen att priset utmärkte sig, säger Kristina Difs, utredare vid Konsumentverket.

Bara en av fem i myndighetens undersökning, där drygt 1 000 personer ingick, uppger att de i ganska eller mycket stor utsträckning köper ekologiska livsmedel. Samtidigt är det en klar majoritet, 76 procent av de tillfrågade, som skulle välja ekologiska varor om priset, produkten och varumärket var det samma som för varor som inte är ekologiska.

Det enskilt största hindret för att inte köpa ekologiskt är priset. Många anger också att de hellre väljer varor som det är ett erbjudande på.

Kristina Difs säger att det också finns en osäkerhet bland en del konsumenter om vad de ekologiska märkningar betyder.

Förutom att priset kan avskräcka anser också en del att utbudet är för litet.

– Det kan vara så att det finns en produkt av ett visst livsmedel som är ekologisk, men det finns en uppsjö av andra livsmedel inom samma produktkategori, säger Kristina Difs.

Rättad: I en tidigare version fanns en felaktig källhänvisning i faktarutan.

Fakta: Om studien

Studien genomfördes i form av en webbenkät i april–maj i år.

Den besvarades av ett riksrepresentativt urval på 1 004 personer som köpt livsmedel under de senaste sex månaderna.

Källa: Konsumentverket

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.