GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Nordeas banktjänster fungerar igen

Nu kan alla Nordeakunder göra bankärenden igen. Efter omfattande tekniska störningar fungerar åter Nordeas digitala tjänster.
Ekonomi • Publicerad 23 februari 2020
Nordea har ett tekniskt problem som gör att kunderna inte kan logga in på internet- eller mobilbanken.
Nordea har ett tekniskt problem som gör att kunderna inte kan logga in på internet- eller mobilbanken.
Foto: Ruud, Vidar

Vid åttatiden i morse slutade Nordeas digitala tjänster att fungera. Kunder kunde inte logga in på vare sig internetbanken eller mobilbanken, men kortbetalning och Swish fungerade. Störningarna påverkade också bankerna i Finland, Norge och Danmark.

Straxt efter lunch var dock det tekniska problemet avhjälpt. Vad felet berodde på har banken ännu inte gått ut med.

Så sent som i förra veckan råkade Swedbank ut för ett omfattande it-haveri där fyra miljoner kunder påverkades av att bankens sajt och app låg nere och först två dagar senare var alla funktioner tillbaka i drift. Felet ska ha berott på interna tekniska problem.

Haveriet väckte starka reaktioner på sociala medier där kunder bland annat ifrågasatte bankens säkerhet.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.