Omogen "treåring"
Region Skånes treårsdag vill den borgerliga fyrklövern fira genom en presentation av en åtgärdskatalog, i vilken man vill beskriva vad som hittills uträttats i jämförelse med vad man utlovade i sitt valmanifest 1998. Eftersom det samtidigt handlar om ett slags avstamp inför den kommande valrörelsen, är det helt politiskt förståeligt att regionstyrelsens majoritet ser på sitt fögderi från det ljusa sidan. Sanningen är förstås att det efter tre år rinner ömsom vin och ömsom vatten ur verksamhetens kranar. Det verkliga sorgebarnet för fyrklövern är den skakiga ekonomin till följd av skenande kostnader inom sjukvården. Inför förra valet utlovade de borgerliga en budget i balans senast år 2002, allt enligt lagenligt krav från staten. Nu tvingas man halvt skamset och undangömt i slutraderna erkänna att man misslyckats rejält. Budgetbalans först år 2004 är det senaste budet. Ambitionen och ansatserna har det inte varit något större fel på. Beställarsystem, resultatenheter och decentraliserat ansvar heter några av ledstjärnorna för att uppnå effektiv kostnadskontroll. Konkurrensutsättning och alternativa driftsformer skulle ge bättre vård och tillgänglighet för patienterna samt ökat inflytande och drägligare arbetsmiljö för personalen. Efter diverse strul med bolagiseringen av sjukhusen i Helsingborg och Ängelholm och en alltför senkommen entreprenad vid Simrishamns sjukhus är det för tidigt att bedöma om man lyckats leva upp till föresatserna på den senare punkten. Från Simrishamn hörs det emellertid för närvarande enbart positiva tongångar. Däremot har fyrklövern inte förmått koppla ett fast grepp om kostnadsutvecklingen. Enligt vår mening beror det på att man har angripit problemen inom sjukvården i galen ända. I stället för att stirra sig blint på den sjukhusbaserade verksamheten, borde man vinnlagt sig om att stärka sjukvårdens första front, det vill säga primärvården. En väl fungerande primärvård slaskar inte över ytterligare kostnader på den redan dyra sjukhusvården. Trots intensivt intresse och otaliga utredningar är det fortfarande oklart vilken vård som vart och ett av Skånes tio sjukhus ska bedriva och, ännu viktigare, inte bedriva. Denna strategiska miss har kostat skåningarna onödigt mycket pengar och försämrad vårdkvalitet. Nu i mandatperiodens elfte timma lanserar de borgerliga glatt och glättigt ett familjeläkarsystem med påfallande och olycksbådande likheter med det tidigare husläkarsystemet, som gick över styr såväl ekonomiskt som administrativt. Till sitt försvar kan dock fyrklövern med rätta hävda att den socialdemokratiska oppositionen inte bidragit med några briljanta alternativ för att lösa upp Region Skånes ekonomiska knutar. Sjukvårdens dominerande roll i Region Skånes affärer har skjutit de för självstyret specifika utvecklingsfrågorna i bakgrunden. Även om de vapen som regionen tilldelats av staten inte varit de allra vassaste, torde ett mer raskt och beslutsamt agerande på den här fronten från regionpolitikernas sida ha skapat en goodwill hos skåningarna, som på sikt kan visa sig vara en god investering. Inte minst när frågan om fortsatt regionalt självstyre enligt den skånska modellen med direktval ställs på sin spets under kommande mandatperiod. Under måndagens presentation av den ännu omogna "treåringen" var det nästan rörande påtagligt hur den samlade tyngden från regeringens tre olika propositioner, som var och en på sitt sätt inskränker det skånska självstyret, hängde som ett Damoklessvärd över de borgerliga regionrådens huvuden. Frågan är om de borgerliga partierna kan repa mod inför den väntande valrörelsen. Och kommer fyrklövern att överleva nästa höst eller kommer den att fälla ett eller två blad? Förra gången gavs det stolta vallöftet att regionskatten på sikt skulle sänkas. I utvärderingen efter tre års styre heter det nu kort och gott att fyrklövern inte ser någon möjlighet att sänka skatten för tillfället. Socialdemokraterna har en krok ute om skattehöjning. Det skulle inte förvåna om en och annan centerpartist eller kristdemokrat vad det lider känner sig lockad att sluka betet.