Asfalt för sex miljoner läggs på väg 19
Trafikverket lägger just nu sex miljoner kronor på att förbättra väg 19 mellan Kristianstad och Broby.
Mellan Knislinge och Broby har 10–20 millimeter av det översta asfaltslagret frästs bort.
Vägen saknar nu mittmarkering och hastigheten är sänkt till 70 kilometer i timmen.
Så kommer det att vara fram till och med vecka 36 då nästa åtgärd påbörjas. Då ska vägen få ett förstärkningslager.
– Då kommer vi att ha trafikvakt och lots och det kommer att bli ganska mycket väntetider. Mest kommer det att påverka på mornar och kvällar när folk ska till och från sina jobb, säger Mats Hemminger som är beläggningssamordnare på Trafikverket i Skåne.
Senast vägen mellan Knislinge och Broby gjordes vid var för 17 år sedan.
– Mellan 15–20 år ska en sådan väg klara. 17 år är ok, säger Hemminger som medger att vägbanan varit ordentligt spårig.
Planen är att det ska ta tre till fyra dagar i vecka 36 att lägga på den nya asfalten.
– Blir det regn förskjuts arbetet.
Veckan innan påverkas trafiken på väg 19 genom Karpalund och Färlöv. Där har trafikanter en tid klagat på att vägen varit ojämn.
– Anledningen är att det ligger en betongväg som man under åren lagt asfalt ovanpå. Betongplattorna rör sig och skjuter upp när det fryser.
Trafikanterna får räkna med begränsad framkomlighet under två-tre dagar under vecka 35 då vägen får sitt slitlager.
På den södra etappen har asfalten frästs bort och därefter har en stålarmering lagts för att förstärka betongvägen.
– Stålarmeringen håller ihop plattorna och lyfter hela vägen, säger Hemminger.
Hur gammal betongvägen på den nämnda sträckan är kan han inte svara på.
– Men det var vanligt att man byggde betongvägar på 40-talet. Man byggde dem ofta där man hade stora industrier och mycket tung trafik - som till sockerbruket i Karpalund. Totalt har vi 35 mil betongvägar i Skåne.
Den totala notan för åtgärderna på väg 19 kostar sex miljoner. Två miljoner kostar sträckan mellan Knislinge och Broby och fyra miljoner förbi Karpalund och Färlöv.