Driftstörningar i telefonsystemet måste åtgärdas
Under hela hösten har det nya telesystemet vållat stora problem inom äldreomsorgen i kommunen.
Vid installationen på Skogsbrynet i Sibbhult klipptes dessutom en kabel av som gjorde att servicehuset blev utan brandlarm i en vecka. Interntelefonerna har inte fungerat vilket har betytt att personalen på servicehusen inte kunnat få tag på sjuksköterskor. Och flera gånger har det hänt att telefonerna inte fungerat över huvud taget.
Den 21 december skickade den medicinskt ansvariga sjuksköterskan Ann-Margreth Ärlemalm in en skrivelse där hon talar om att driftstörningarna satt ner den medicinska säkerheten till oacceptabla nivåer.
Socialchefen Gull-Britt Hylén säger att det är bra att den medicinskt ansvariga sjuksköterskan reagerar och hon påpekar att det är dennes skyldighet att göra så. Hon understryker att sådana här driftstörningar inte är förenliga med den säkerhet kommunen på servicehusen ska ha och markerar att så här får det inte se ut.
– Problemet måste åtgärdas omgående, säger Gull-Britt Hylén.
Socialnämnden ser mycket allvarligt på att bristerna i systemet inte ombesörjts och anser att det är lyckosamt att det inte inträffat några allvarligare incidenter.
Socialnämnden begär att den projektansvarige, Ann-Crestin Palmgren, informerar om läget på ett möte i februari.
Till Kristianstadsbladet säger Ann-Crestin Palmgren att leverantören gjort vissa åtgärder för en tid sedan.
– Vi kommer att göra en utvärdering om dessa hjälpt, säger hon och påpekar att det inte varit några störningar efter jul.
roger.bing@kristianstadsbladet.se