Färeskolan har en rad brister
Skolinspektionen genomförde tillsyn under förra året på alla kommunala skolor, samt Färe Montessoriskola som drivs av Växthuset ekonomiska förening.
Vid förra tillsynen av skolan 2007 framkom brister i bland annat i inflytande, bedömning och betygsättning. Och flera brister finns kvar även nu, och därför griper Skolinspektionen in och ger föreningen ett föreläggande som omfattar totalt elva punkter.
Myndigheten konstaterar att lärarna inte bedriver en tillräckligt varierad undervisning som eleverna tycker är stimulerande och utvecklande. Undervisningen anpassas inte i alla ämnen och årskurser av alla lärare.
Elever säger i intervjuer att det varierar mellan lärarna i vilken omfattning undervisningen anpassas efter elevers behov. Särskilt stöd ges till de som behöver men de som behöver utmaningar får sällan eller nästan aldrig det. Vissa tycker att undervisningen ibland är extremt långsam.
Lärarna däremot tycker att de uppmärksammar var och en av eleverna och att det finns många sätt att anpassa undervisningen. Men man kan inte nämna så många.
Ökat inflytande
Större fokus ska också läggas på att ge eleven ökat inflytande, tycker Skolinspektionen. Lärarna tycker att eleverna får chansen men att de får svar som ”bestäm ni” av de äldre eleverna som oftast bara flyter med. Rektorn instämmer i att inflytande är ett utvecklingsområde där det finns problem i dag.
Skolinspektionen konstaterar att Färe har en god måluppfyllelse för eleverna i årskurs nio, där 92–100 procent når godkänd i ämnena. Men avvikelser finns i att eleven fått högre slutbetyg än vad provresultatet på nationella visar.
Eleverna säger att de inte vet hur de ligger till betygsmässigt i flera ämnen och tycker inte att de fått reda på tillräckligt hur den går till och vad som krävs. Eleverna tycker att lärarna oftast talar om och undervisar utifrån E-nivån, det vill säga precis godkänt.
Konkurrensen oroar
Vissa är oroliga för hur de ska stå sig i konkurrensen på gymnasiet i ämnen som kemi och fysik eftersom man bara laborerat en gång. Betyg har satts i teknik även om man endast arbetat med kretskort. Rektorn bekräftar att man satt betyg trots att vissa moment i underlaget saknas.
Kvalitén på omdömena i de olika ämnena varierar kraftigt. Lärarna har jobbat med omdömena men det finns inga rutiner på vad de ska innehålla. Mycket ansvar läggs på eleverna själva hur de ska uppnå målen, något som måste förbättras anser Skolinspektionen som också påpekar att Färe inte har ett eget skolbibliotek. Men i frågan om skolbibliotek avstår man från ingripande.
Åtgärder för att komma till rätta med bristerna ska vara redovisade senast den 30 april.