Hnefatavl ställs ut i Glimåkra
Det är alltid lika förvirrande att som lekman besöka Vävstolsmuseet. Ord och facktermer som mohair, opphämta, skälblad och krabbasnår "med inslag som förflyttar sig" står som spön i backen när styrelsen för Föreningen Svenska Vävstolsmuseet berättar om sina utställningar.
Klart är i alla fall att föreningen har lyckats locka den svenska eliten inom damastvävning till Glimåkra inför sommarens utställningar.
– Damast är den mest avancerade vävtekniken, fastslår Lillemor Johansson.
På plats finns verk av Åsa Martinsson, som bland annat är känd för sina kyrkotextilier, och Solveig Magnussons Hnefatavl, ett vikingaschack av koppartråd och lin. Anneli Forsberg och danskan Winnie Poulsen står för några av de mindre traditionella vävarna på utställningen. För att nämna några.
På ovanvåningen återfinns alster från styrelsens egna kistor och linneskåp.
– Alltifrån filtar till finaste damastvävar, berättar Barbro Nyberg och visar upp ett par bordändesdukar.
– Eller borännesdukar, som det heter här i trakten. Stava det som du vill. Lägg märke till alla klara färger här uppe. Den vanliga allmogekonsten var oerhört färgsprakande, man ville bokstavligt talat sätta färg på den vardagsgrå tillvaron vid festliga tillfällen.
Vernissagen äger rum på söndag klockan 14. Utställningarna visas fram till den 4 oktober.
Magnus Grunnon
044-47 000
magnus.grunnon@kristianstadsbladet.se