unlock

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

  1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  3. E-tidning
  4. Söksearch
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Larm om falska sotningstjänster: ”Vill gå ut och varna för dessa”

Konsumentvägledaren i Hässleholm och Östra Göinge Niclas Sturesson har fått ett flertal påringningar om falska sotningstjänster.
– Jag vill gå ut och varna för dessa säger han.
Niclas Sturesson, konsumentvägledare.
Niclas Sturesson, konsumentvägledare.
Foto: Mattias Mattisson

Ett eller flera företag försöker sälja onödiga sotningstjänster till villaägare.

I telefonsamtal kommer de med falska uppgifter om vad som måste sotas för att sen ta ut onödigt dyra avgifter.

– De vill komma åt pengar helt enkelt, säger konsumentvägledaren om företagen som lurar husägare att köpa tjänster de inte behöver.

Företagen presenterar sig som sotaren, trots att det inte är de som har avtal med kommunen att utföra sotningstjänster:

Det är flera personer som har blivit kontaktade av företagen som säger att det är krav på att de ska få en inspektion av sin fläkt av den här sotarfirman.

Efteråt har husägaren fått en faktura på flera tusen kronor för den utförda ofta onödiga tjänsten.

Rensning av imkanaler regleras inte längre av lagen.
Rensning av imkanaler regleras inte längre av lagen.
Foto: JONAS EKSTRÖMER / TT

Den här problematiken är återkommande i landets kommuner och kan ha att göra med att det tidigare fanns en lag om rensning av spisfläktar/ imkanaler (som leder från köksfläkten).

Denna lag togs bort 2004, men gör att det finns en viss legitimitet i förfarandet och detta utnyttjar en del sotningsföretag som fortsätter att knacka dörr, ringa eller skicka brev.

Trots att lagen är borta betyder det dock inte att fläktarna i-n-t-e behöver ses över, men ansvaret ligger helt enkelt hos fastighetsägaren numera. Ett bra riktmärke, enligt branschen, är att utföra sotning av imkanal och spisfläkt vart tredje år.

Försäkringsbolag har nämligen börjat se en ökad risk för olycka hos hushåll som inte håller köksfläkten ren.