Annons

Ny tidtabell gynnar Glimåkra och Sibbhult

ÖSTRA GÖINGE. Glimåkra och Sibbhult är det stora vinnarna. I går presenterade Östra Göinge kommun och Skånetrafiken den nya busstidtabellen i kommunen.
Östra Göinge • Publicerad 4 juni 2002

I år får varje kommun sin egen tidtabell distribuerad till alla hushåll. I dagarna kan göingeborna alltså räkna med att få sitt exemplar av tabellen som börjar gälla från 16 juni. Tidtabellen är extra glad läsning för dem som vill åka kollektivt och bor i Glimåkra och Sibbbhult. Men också Hanaskog, Knislinge och Broby får förtätad trafik. De nya busstiderna är resultatet av en trafiköversyn som Östra Göinge kommun och Skånetrafiken jobbat med sedan år 2000. Fast redan innan dess höjdes röster i Östra Göinge om att man skulle förbättra kollektivtrafiken mellan de olika orterna i Östra Göinge. Då förespråkades en ringlinje i kommunen. – Det var inget som tilltalade oss. I en sådan linje fanns ingen bärighet, säger Sven Tufvesson på Skånetrafiken. Han berättar att det först för två år sedan, då kommunen var beredda att se över hela kollektivtrafiknätet, som Skånetrafiken tyckte att det fanns ekonomi i att diskutera saken. Trafiköversynen har i princip lett till tre åtgärder. Den som nu är genomförd fullt ut innebär att trafik från Glimåkra och Sibbhult styrs in till Broby och därifrån vidare till Kristianstad. Vissa turer går att åka direkt men Glimåkra- och Sibbhultsbor får räkna med att byta buss i Broby. Såväl pensionärer som ungdomar är grupper som Skånetrafiken tror kommer att attraheras av det nya utbudet. För Glimåkra innebär det att det finns 19 turer som vardagar går till Kristianstad. Från Kristianstad går det att åka lika många gånger och sista bussen hem en vardagskväll går fem i halvelva. Antalet turer från Sibbhult är i stort det samma som för Glimåkra. På fredagskvällar kommer det också att bli möjligt Glimåkra- och Sibbhultsbor att ta sig hem med nattbussen fem i halvtvå. Även Lönsboda kommer att få del av denna tur. För att kunna förtäta och öka turerna för fem av orterna i Östra Göinge har buss 544: s turer glesats ut. Linjen som i princip gått parallellt med Broby-Kristianstad ska dock kompenseras med anropsstyrd trafik dagtid. Det är främst Immelnborna som kan nyttja denna trafik. – Immelnborna har önskat fler turer men det kan vi inte sätta in förrän resandeunderlaget är bättre, förklarar Thufvesson. Han påpekar att det är lättare att öka än att dra in turer när det inte finns underlag. Via anropsstyrd trafik får den som vill åka vissa turer under dagtid ringa och boka sig. – Det går att boka enstaka turer men man kan också abonnera på en plats för längre tid, gör man det förutsätter det att man ringer och avbokar om man inte tänker resa, berättar Sven Thufvesson. Finns inga åkande körs ingen tur, är det några stycken blir det taxi och är det många blir det minibuss. – Från minibuss till buss i kollektivtrafik är steget sedan inte så långt, påpekar Thufvesson. Genom att ge Immelnborna chans till anropsstyrd trafik blir turerna i stort sett det samma som tidigare. – Det är resvägen som ändras och dagtid går via Knislinge. Östra Göinge ville också få bättre förbindelser med Hässleholm för att göingeborna på så sätt ska få tillgänglighet till Öresundstågen. Den nya tidtabellen innebär ett första steg i den riktningen och har utökats med en tur på kvällstid. – Idag kan göingeborna nå Köpenhamn på två timmar. Också kommunens representant Thomas Carvonen är nöjd med den nya tabellen även om kommunen inte kunnat få gehör för alla sina önskemål. Han berättar att dagligen pendlar runt 800 med buss i Östra Göinge. – Med det ökade utbudet kan det bli ännu fler, menar Thufvesson som tycker att samarbetet med kommunen flutet på fint. marie-louise.lindell @kristianstadsbladet.se

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons