GDPR Illustration

Ta del av våra användarvillkor

Med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation) har vi uppdaterat våra användarvillkor så att det framgår vilka uppgifter vi samlar in från dig – och vad vi använder dem till. När du besöker våra webbplatser och appar samlar vi in uppgifter från dig för att förbättra din användarupplevelse. Det inkluderar även vilka annonser vi visar för dig.

Skånes Gröna hjärta ska bli ditt och mitt

Skånes gröna hjärta blev Östra Göinge kommuns varumärke för tio år sedan. Nu är det dags att göra det till allas egna gröna hjärta. Det vill säga alla invånares, företagares och föreningars gröna hjärta.
Patric Åberg (M), kommunstyrelsens ordförande, Lisa Källström, Högskolan Kristianstad och Anna Bertram, tillväxtchef.
Patric Åberg (M), kommunstyrelsens ordförande, Lisa Källström, Högskolan Kristianstad och Anna Bertram, tillväxtchef.
Foto: Katarina Sulua, pressbild

Kommunen vill att alla som bor och verkar i Östra Göinge ska känna att de är en del av Skånes gröna hjärta. I dagarna inleds ett implementeringsarbete och unikt forskningsprojekt tillsammans med Högskolan Kristianstad.

– Syftet är att utveckla varumärket, Skånes gröna hjärta, som togs fram för tio år sedan, förklarar kommunens tillväxtchef Anna Bertram.

Bakom projektet står Östra Göinge kommun, Högskolan Kristianstad och stiftelsen RUTH i samarbete med Skåne Nordost.

Hon är mycket nöjd med att man kunnat knyta ett forskningsprojekt till det arbete som kommer att utföras under våren, sommaren och hösten.

Lisa Källström, som är universitetslektor på högskolans ekonomiprogram, är projektansvarig och har designat projektet tillsammans med en kollega.

– Vi vill utforska själva processen och se vad som händer när olika typer av intressenter tillåts vara med och utforma ett platsvarumärke, säger hon.

Tanken är att genom delaktighet ska varumärket inte bara vara kommunens utan ägas av såväl kommuninvånare som företag och föreningar.

Det man i ett första skede söker svar på är vad som just är ditt eller mitt gröna hjärta.

– Vi tror på att tillsammans skapa attraktivitet. Det blir helt enkelt en vinst att låta alla tycka till, säger kommunstyrelsens ordförande Patric Åberg (M).

– Projektet kör i gång direkt, tanken är att samla in material för att se vad folk tycker i dag. Det handlar om att gå ut och prata med folk och gå igenom material på Instagram om Skånes gröna hjärta, därefter kommer vi att bjuda in till olika workshops där olika intressegrupper får diskutera vad det är som är det gröna hjärtat, berättar Lisa Källström.

Just nu kan det vara svårt att gå ut och träffa folk i större grupper. Men i den första insamlande fasen ska det inte vara några problem. Först framåt höst hoppas man komma i gång med workshops i olika grupper.

– Vi har också skapat en ny hashtag för sociala medier, #mittgrönahjärta, där kan alla dela med sig av vad de har för bild av platsen Östra Göinge, tillägger Patric Åberg, som säger att målsättningen är att alla som bor, verkar och besöker Östra Göinge ska äga Skånes gröna hjärta.

I december ska projektet som består av tre olika faser vara avslutat.

Läs mer