Bra start för rallyparet från Kräbbleboda
Men trots detta var varken Hans eller Emelie helt nöjda med sin insats.
– Det går för sakta, vi måste hitta mer fart, konstaterade Hans bestämt.
Årets South Swedish Rally ser ut att bli ett av de snabbaste någonsin. Specialsträckorna i Kronobergskogarna är både breda och raka. Något som inte Hans är helt förtjust i.
– Tar lite tid att våga hålla ner när det går för fullt på högsta växeln. Egentligen trivs jag bättre när det är lite krokigare, men nu är det som det är.
Inte heller Emelie var nöjd med inledningen och för henne blev de första sträckorna en chock.
– Det var fruktansvärt snabbt, mycket snabbare än vad jag hade räknat med. Jag började läsa som vanligt, men det tog inte lång tid förrän jag fick öka tempot och på slutet bara forsade noterna ur munnen. Leder klassen gör Per-Arne Sääw med sin vassa Kitcar-Golf, tätt följd av Jonas Wigren i en likadan bil. På tredje plats finns Tom Carlsson och att gå förbi honom är Hans närmaste mål. Fram dit skiljer cirka tjugo sekunder.
– Inte omöjligt, det finns ju plats att åka på med min stora Volvo så vi får se. Nu gäller det bara att våga hålla nere.
Volvon fungerar bra, men de nya stötdämparna som skulle monterats i onsdags ligger kvar i garaget. De passade inte.
– Nu åker vi på begagnade som vi fått låna, men bilen är ändå mycket bättre än tidigare, så det kan jag inte skylla på.
Även om Hans är tämligen nöjd med fjärdeplatsen så här långt, är Emelie mer misslynt.
– Är inte nöjd förrän vi är topp-tre, fast egentligen borde jag vara det. Trots allt vår första riktiga grustävling med 940:an, men jag är väl bara lite kinkig just nu.
Leder rallyt gör inte helt oväntat veteranen Mats Jonsson som jagar sin åttonde seger och detta med "gamla Bettan". För Mats kör sin WRC-Escort och den nyare Focusen står kvar i garaget. Ett beslut som Mats tog ur ekonomisk men även sportslig synvinkel.
– Sedan Peugeot och Olsbergs-teamet lämnade klassen finns det ingen anledning att åka med Focusen, det ska räcka med Bettan för att vinna. Hon är dessutom mycket billigare att hålla igång, menade Mats.
Fast lite misslynt var han då Bettans motor inte verkade ge full effekt.
– Vi åker med reservmotorn men det ska inte vara någon skillnad egentligen, så jag vet inte riktigt vad som är felet?
Nu verkar det ändå räcka till och sedan tidigare ledaren Dick Wicksell med sin Subaru tvingats bryta med bromsproblem ser det ljust ut. Inte heller Mats var förtjust i sträckkaraktären.
– Rally ska vara krokigt, då är det allra roligast.
Tvåa drygt halvminuten efter, är unge Patrik Flodin med sin grupp N Subaru. På dagens sista sträcka var han dessutom snabbast och kan kanske sätta en käpp i hjulet för Mats?
Rallyt avslutas i dag, med nio specialsträckor.
Tommy Svensson