Duon ska ta över Europa

Åhuskärr/Bilsport Artikeln publicerades
Rickard Nilsson (till vänster) och Joachim Grahn tävlar i Nederländerna under lördagen.
Foto:Tommy Svensson
Rickard Nilsson (till vänster) och Joachim Grahn tävlar i Nederländerna under lördagen.

De har kört tillsammans i Sverige sedan 1996-97. Nu ska Joachim Grahn och Rickard Nilsson erövra Europa – både för rallyns och marknadsföringens skull.

– Detta blir en utmaning och ett äventyr, säger en förväntansfull Nilsson.

Hösten 2015 tog Rickard Nilsson och Joachim "Jocke" Grahn kontakt med M-Sport, som sköter Fords VM-tävlande, med syfte att överta den brittiska motorsportjättens reservdelslager för WRC-Focus. Främst då till den första generationen bilar byggda 1999-2005.

När Bladetsporten intervjuade Nilsson i februari i fjol var den biten på plats genom det egna företaget GN Motorsport – men redan då fanns även drömmen om en komplett verkstad med anställda mekaniker som sköter rallybilar åt kunder genom uthyrning.

Nu är drömmen allt närmare verklighet.

    Grahn (förare) och Nilsson (kartläsare/co-driver) ställer nämligen upp i europeiska rallytävlingar med sin Ford Fiesta R5-bil (samma klass som det svenska framtidsämnet Pontus Tidemand rattar en Skoda Fabia R5 i när det gäller VM) och detta gör man – förutom glädjen över att köra rally – för att marknadsföra sitt företag, där man insett att marknaden för uthyrning är betydligt större i Europa än i Sverige.

    – I Sverige finns fortfarande tanken att man ska äga sin bil och meka med den själv. Men det här beteendet kommer säkerligen att förändras om några år, för nyare bilar är mer komplicerade och kräver mycket tid, säger Nilsson.

    När kunder i Europa hör av sig för reservdelar är det till 95 procent företag som sköter om bilen, inte privatpersoner.

    För att Nilsson och Grahn ska klara av uthyrningen har man anställt koordinatorn Per "Börje" Andersson (Hässleholm, tidigare co-driver till Stoffe Nilsson) samt två mekaniker med erfarenhet från VM i rallycross. Nämligen Staffan Andersson, som bor i Barnakulla utanför Glimåkra och har mekat åt Petter Solberg, samt Furuboda-killen Joakim Nilsson, Rickards lillebror som jobbat åt Mattias Ekström.

    Ett kompetent team låter det som...

    – Absolut. Det blir så när det handlar om uthyrning, det bara m-å-s-t-e fungera.

    Duons första tävling i Fia Benelux Euro Trophy, med start i Nederländerna (Emmeloord), handlar om tolv specialsträckor, där tolv mil ska avverkas under lördagen. Första delen inleds med tre sträckor som körs tre gånger, på kvällen väntar ytterligare två sträckor som ska köras dubbelt innan målgång vid 23-tiden (!).

    – Det blir en tuff dag med fullt ös, säger Nilsson och skrattar.

    Värt att notera är att alla europeiska tävlingar körs på asfalt, vilket de provade på i slutet av oktober genom att komma trea i 4WD-klassen i Rally Denmark.

    Men eftersom de flesta svenska tävlingarna körs på grus blir det en rejäl cirkus med omställning av bilen nästan hela tiden.

    – Det blir hektiskt. Grabbarna i teamet kommer att ha och göra, säger Nilsson.

    Den noggranne lägger dessutom märke till att deltävling tre inleds i Belgien på midsommarafton den 23 juni.

    – Vi försöker få familjer och vänner att följa med då. Men det är inte helt enkelt heller att få mekaniker att ställa upp under midsommarafton, säger Nilsson och ler.

    – Sedan får vi se om vi ställer upp i just den tävlingen, det handlar lite om hur det har gått fram till dess.

    I det stora hela ser Nilsson verkligen fram emot 2017 års säsong.

    – Det ska bli jättekul och det blir ju lite annorlunda mot att åka här hemma i Sverige. Vi har ju kört tillsammans sedan 1996-97 och åkt tävlingarna här hemma. Detta blir en utmaning och ett äventyr.

    Och kanske ett utmärkt marknadsföringsknep, kunde han ha lagt till...

    Fakta

    Fia Benelux Rally Trophy

    Här är några av tävlingarna som Grahn/Nilsson har funderingar på att ställa upp i både internationellt och internationellt...

    17-18 mars: Zuiderzee Rally, Nederländerna (asfalt).

    1 april: Simrihshamnsmixen (grus).

    22 april: Silverkongen, Kristianstad/Älmhult (grus).

    30 april: Hässleholms GP, Hässleholm (asfalt).

    4-6 maj: Rallye Sulinger Land, Tyskland (asfalt).

    25-27 maj: South Swedish Rally, Karlskrona (grus).

    23-24 juni: Kenotek Ypres Rally, Belgien (asfalt).

    7-9 juli: GTC Rally, Nederländerna (asfalt).

    4-5 november: Rally Denmark, Danmark (asfalt).

    Notera: Sju mindre europeiska cuper (där Fia Benelux Rally Trophy är en) ska sedan sammanstråla i Rally Trophy Final i slutet av säsongen, där toppförarna i varje kategori får chansen att vara med i avslutningen.

    – Målsättningen är förstås att komma till finalen, säger Rickard Nilsson.

    Visa mer...