En rolig Norgehistoria

Rally/Karlskrona Artikeln publicerades
MK Kopparbergs Jacob Jansson och Stefan Gustavsson var South Swedish Rallys stora knall med en andraplats totalt med sin motorsvagare Mitsubishi.
Foto:Tommy Svensson
MK Kopparbergs Jacob Jansson och Stefan Gustavsson var South Swedish Rallys stora knall med en andraplats totalt med sin motorsvagare Mitsubishi.

Norska duon Frank Tore Larsen och Torstein Eriksen pallade för trycket och körde enkelt hem segern i det 42:a South Swedish Rally. Med elva sträcksegrar av tolv möjliga var det aldrig något snack om var segern skulle hamna.

Ett enda litet problem hade rutinerade Frank Tore, med flera tidigare utlandsstarter bakom sig, på de tolv milen snustorra och väldigt dammiga sträckorna.

Nämligen en punktering.

Dock inget som störde helheten av ett perfekt genomfört rally.

    – Allt har gått enligt planerna, konstaterade Frank Tore belåtet vid målet på sista sträckan.

    Vinnartaktiken var enkel avslöjade han.

    – Vi har hela rallyt provat att köra fort men utan att ta några risker…

    Ett avslöjande som verkar lite osannolikt när segermarginalen till tvåan och rallyts verkliga knall, Jacob Jansson från MK Kopparberg, var nästan två minuter eller exakt 1.40,9. Därmed sällade sig också Frank Tore till den lilla skara norrmän som tidigare vunnit rallyt, Henning Solberg och Eyvind Brynildsen.

    Bäste svensk och dessutom i klassen för ”otrimmat 4WD”, alltså en bil (Mitsubishi) som hästkraftsmässigt ligger en bra bit efter Frank Tores R5-Fiesta. Detta struntade 25-årige Jacob i utan gasade på så bra att han åkte ifrån alla sina landsmän i betydligt mer potenta bilar.

    – Detta kan man kalla revansch, jublade Jacob vid målet på torget i Karlskrona.

    – Långt över förväntan när motståndet är nya R5:or. En helt fantastisk helg, där vi hittade vårt tempo som räckte hela vägen.

    Trea totalt och tvåa bakom Frank Tore Larsen i ”största klassen” trimmat 4WD slutade dalmasen Thomas Thunström, med småländske kartläsaren Jörgen Lindahl. En placering som gav honom full pott med SM-poäng plus tre extra på ”power stage”, vilket förde upp Citroën-paret till andra plats i SM-tabellen, 13 poäng efter Bodens ledande Ford-förare Michael Wikström.

    Tuffaste klassen i rallyt var utan tvekan ”trimmat 2WD” och där också största andelen av landets SM-värdiga förare fanns anmälda. Till slut var det ”hemmahoppet” Robin Sandberg, Ryds MK (med kartläsare Mathias Bengtsson), som lyckades hålla ihop paketet bäst. Hårt uppvaktande SM-favoriterna Pelle Willén och Kristian Johansson fick båda problem, Willén blev också utesluten efter att ha tappat ett hjul och ändå försökt ta sig till service på bara tre fungerande hjul.

    Nu kunde Robin inkassera årets första SM-seger och även den första i sin rallycomeback, som började för två år sedan. Poängen från helgen såg också till att Robin kunde klättra upp till andra plats i tabellen och han är nu 18 poäng bakom ledaren Martin Lundquist, trea i klassen.

    Hässleholms Johan Green hade det än en gång motigt med den nya Toyotan och krigade om placeringar mitt i resultatlistan. Men på näst sista sträckan fick Johan ge upp efter att ha kört på en dumt placerad timmerstock.

    Bästa skåning i årets rally blev i stället SM-ledaren i ”otrimmat 2WD”, Anders Åberg och Björn Johnsson (Hässleholms MK), som ändå bara tog en oväntat blygsam femteplats i klassen. Trots detta behåller paret SM-ledningen. En halv minut långsammare var debutanten i junior-SM, Oscar Ljung (Simrishamns MK) med Kristianstadsboende kartläsaren Steinar Bakklandanten, som slutade nia i klassen. Två placeringar sämre blev resultatet för Kristianstads Hampus Larsson och Mikael Holmgren.

    I SSRC-delen av rallyt "Sydrallyt", som bara körde fyra av sträckorna, ryckte Stoffe Nilsson/Jesper Johansson till sig ensam ledning i cupen efter femte raka segern. I grupp H-klassen fick Hans "Kräbbleboda” Johansson och Alexander Harsten nästan till en riktig fullträff, till slut skilde ändå 2,4 sekunder upp till vinnaren Per Eriksson från Emådalen.