Annons

Hört från Öresundsrallyt

Sport • Publicerad 5 juni 2001

– Asfalt är inte riktigt min grej och jag vet inte om alla ska behöva köra på asfalt. Det kostar så otroligt mycket pengar att ha utrustning till två typer av underlag.

(Mats Jonsson är inte av den åsikten att asfaltrallyn är en nödvändighet för att få fram bra rallyförare.)

Annons

– Jag tror inte vi får fram fler bra rallyförare för att vi kör en eller två tävlingar på asfalt per år.

(Mats igen.)

– Ett perfekt rally och ska vi i Norden få fram nya rallystjärnor är det ett måste att vi lär oss köra både på asfalt och grus.

(Norrmannen Trond Sveinsvoll var av en helt annan åsikt än Mats Jonsson.)

– Ta de roligt (lugnt)…

(Dansk TK-chef på frågan om det inte var dags att stänga av specialsträckan för allmän trafik, när det var 15 minuter kvar till första tävlande skulle börja köra.

– Precis så tätt ska det vara, då är rally som allra bäst!

(Jonas Kruse sedan han och Pär Svan skiftat sekunder på flera sträckor i rad.)

– Kom inte och säg annat än att Mulvad vet hur man hanterar en bil!

(En rallymekare som upptäckt att Mulvad hade exakt samma tid bägge gångerna han körde den långa asfaltsträckan i Danmark.)

Annons

– Nu ska jag sova!

(Tommy Nilsson slutkörd pappa till Stoffe efter nästan två veckors sömnbrist.)

– Ja, men på lördag ska vi ju åka i Ljungby med nya växellådan, så du får vänta till efter dess!

(Stoffe sköt fram sömnen ytterligare.)

– Det är skönt, för varken dammet eller myggen är något större problem!

(Genomblöt rallyåskådare på sträcka 16.)

– Det är precis som arrangörerna hoppas att man pröjsar dyrt för ett program och sedan åker hem och läser det på soffan.

(Åskådare som var sur på den nästan obefintliga markeringen av publikplatser på tävlingskartan.)

– Tar dom tiden med solur eller…

(En annan irriterad ur publiken efter det nästan timslånga uppehållet på sträckan inne på Garnisonen. Solen var i moln hela tiden…)

Annons

– Jag kommer gärna tillbaka. Det var ett ”kaempegott” rally, så länge jag fick vara med…

(Rallyledaren, Jens Mulvad på service-platsen i Hässleholm efter att hans Toyota gett upp.)

– Jag tog det lugnt första gången på grussträckorna och tänkte öka tempot andra varvet. Men så blev det nu inte.

(Samme Mulvad efter att ha fått storstryk av Mats Jonsson på de två första grussträckorna.)

– Jag hänger inte med Renaulterna, måste vara att jag kör på alltför höga däck. Det går fruktansvärt tungt.

(Joachim Grahn efter sin sjätteplats i klassen.)

– Hade vi kört i tävlingen hade det aldrig hänt. Nu var vi nog lite okoncentrerade och vips låg vi på taket.

(Mikael Ericksson, kartläsare till Fredrik Norberg som var föråkare och rullade Golfen på en av de snorhala sträckorna.)

– Jag vet hur det känns!

(Arne Ekelund som körde den andra förbilen och rullade, dock i tävling, för tre veckor sedan.)

Annons

– Fick du punktering?

(Kenneth Bäcklundh frågar, efter att ha varit en tiondels sekund snabbare än ärkerivalen Stig-Olof Walfridsson på Hovdalasträckan.)

– Nej, vi tog det bara lite allmänt lugnt...

(Walfridsson svarade snabbt.)

– Nu är det slut!

(Jari Saarinen som åkte för fullt för att hålla Stoffe Nilsson bakom sig och körde av i farlig närhet av en telefonstolpe.)

– Det klarade sig, men så nära så nära. Nu blev det bara en massa lera över hela bilen!

(En tacksam Saarinen efter att åter kommit upp på vägen.)

– Himla dumt ställe att ha en stolpe på.

(Joachim Grahn som var först att åka av på samma ställe som Saarinen.)

Annons

– Finns det någon som kan översätta till svenska?

(Segraren i lilla grupp N klassen, värmlänningen Billy Johansson som hade lika stora språkproblem på bägge sidorna Sundet.)

SAXO
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons