Latvala rekordung mästare
Latvalas pappa var finländsk mästare i rally i grupp N när han köpte den sargade rally-Escorten till sonen av en kompis på jobbet för 14 år sedan.
- Jag övningskörde bland skördetröskorna hemma på gården, minns grabben.
När Jari-Matti var 16 tävlade han utomlands, när han var 18 körde han VM. Att han är rallysportens underbarn är förmodligen något genetiskt. Sådant som det inte står något om i FIA:s reglemente.
Och nu var han en segrare.
- En fantastisk känsla. Jag hittar inga ord, sa Jari-Matti Latvala. Och pappa Latvala, han som fixade första bilen, grät.
Årets VM-rally blev konstigt genom att alla förväntade sig en fight mellan fransmannen Sebastien Loeb och Mikko Hirvonen, Finland.
Och vad hände?
Jo, Loeb kraschade och Hirvonen hängde inte med när Latvala gasade. Att Hirvonen leder VM efter sin andraplats i Sverige är en liten men än dock tröst.
Trea i rallyt blev Gigi Galli, som kör på snö och is som ingen annan italiensk rallyförare och som nu tangerade sitt personbästa i VM-serien. Bättre än trea har han aldrig varit.
Flera av toppförarna försvann under resans gång. Loeb bröt, gjorde omstart och var hypersnabb innan han bröt igen.
Henning Solberg, Norge, bröt och gjorde omstart och var ruskigt snabb hela söndagen. Han kom på 13:e plats.
Två sträckor ströks under tävlingen. Enda svenska hoppet i tävlingen fanns i grupp N, där Patrik Sandell gjorde en 100-procents satsning på slutet och körde åt sig tredjeplatsen i klassen. 25 år gammal och hur är det med det genetiska? Jodå, pappa körde rally och byggde rallybilar.
Noteras kan också att Suzuki efter sju sorger och åtta bedrövelser lyckades få Toni Gardemeister i mål på sjunde plats. En VM-poäng mer än vad P-G Andersson klarade i Monte Carlo.
Men de tekniska problemen för Gardemeister var stora och för P-G Andersson höll Suzukin inte ens en dag. För norrmännen gav det svenska VM-rallyt hopp om en ljuv framtid. Henning Solberg höll rasande tempo när bilen gick som den skulle.
Petter Solberg väntar på nya Subarun men kom fyra med den gamla. Andreas Mikkelsen (18 år bara) var femma och Mads Österberg nia.
Engelsman Matthew Wilson, 21 år och även han yngre än Latvala och med en pappa som är stallchef hos Ford, var på väg mot en topplats när han bröt på näst sista specialsträckan. Där hjälpte inte ens det ärftliga påbråt.
Av de tio bästa i rallyt kom nio från Norge eller Finland. Ingen kom från Sverige.
Grupp N-trean Patrik Sandell var elva totalt. (TT)