Marcus byter Sverige mot Europa
Racingkarriären fick en snabb vändning.
För en vecka sedan stod Marcus Gustavsson (bilden) utan arbetsgivare. Idag sitter han på ett kontrakt som kan bli guld värt i framtiden.
– Det ska bli jäkligt spännande att se vad man kan göra i ETCC. Det är helt klart en jättechans att få köra i Nissanstallet och det kan betyda oerhört mycket, säger 23-åringen från Vinslöv. Klart är att Marcus Gustavsson kommer att köra säsongens två avslutande deltävlingar i Jarama i Spanien och i Estoril i Portugal.
Han fick erbjudandet sedan den ordinarie föraren Thomas Nyström avböjt på grund av bristande ekonomiska resurser.
– Det har varit på gång i några veckor och nu är alla pusselbitar på plats. Det känns otroligt skönt med tanke på att jag inte fått ut någonting av säsongen hittills, säger Gustavsson.
Nissanstallet drivs av motorsportprofilen Eje Elgh och han hoppas att talangen från Vinslöv är rätt man för jobbet.
– Vi hade flera andra förare på förslag, men valde att satsa på Marcus som vi tror har stora möjligheter att utvecklas kraftigt som förare, säger han. Första tävlingen avgörs den 30 september och då räknar Marcus Gustavsson med att vara redo för att köra Nissanbilen.
– Det är samma bilar som de kör i STCC. De är högerstyrda och det svåraste är nog att vänja sig vid att växla med vänstran. Men jag tror inte det ska vara några större problem, säger Gustavsson.
nDu har två tävlingar på dig att visa resultat. Nervöst?
– Nä, det är inget man tänker på. Det kan ju knappast gå sämre än vad det gjort innan i år, skrattar Gustavsson.
Vinslövssonen körde en Alfa Romeo för Euroracing i STCC. Men efter fem deltävlingar tröttnade han och lämnade teamet.
– Det var rena skämtet. Ägaren var bara ute efter att tjäna pengar, sa han när han avbröt samarbetet. Nu är han redo för nya utmaningar. Förbundet jobbar för tillfället med ett nytt regelverk och ETCC väntas bli en publikmagnet nästa år.
– Jag har ju kört i Tyskland tidigare och jag skulle tro att det här kommer att bli något liknande, förklarar Gustavsson.
nVad har du för målsättning?
– Placeringsmässigt har jag ingen aning. Men jag vill att det ska gå snabbt och att mina tider ska visa att jag hänger med.
nKan det bli aktuellt med en fortsättning i Europa nästa säsong?
– Det skulle inte vara fel. Därför känns det bra att få jobba med såna som Eje och Calle. De är oerhört seriösa och de har mycket kontakter. Jag ser de båda tävlingarna i ETCC som sin stora chans att göra ett rejält avstamp för att komma vidare i karriären. Nissanstallet har under säsongen visat att man kan utmana både Volvo och Audi.
Stjärnföraren Calle Rosenblad ligger femma i STCC-sammandraget på samma poäng som Volvos Janne ”Flash” Nilsson inför avslutningen på Mantorp nästa helg.
Nu ska teamet göra allt för att man ska utmana de bästa även ute i Europa.
– Vi tycker att det ska bli intressant att se var vi står i förhållande till de europeiska ETCC-teamen. Vi vet att både Alfa och Hondas tvåbilsstall är mycket starka, men därutöver tror jag att vi från STCC håller väl så hög klass, säger Eje Elgh.n
fakta
n Namn: Marcus Gustavsson.
Ålder: 23 år.
Född: Vinslöv.
Bor: Halmstad.
Yrke: Studerande.
Meriter: Femma på junior-VM i gokart, tvåa på SM.
Aktuell: Tar en av de två platserna i Eje Elghs Crawford-sponsrade Nissanstall som kör de två avslutande tävlingarna i ETCC.