Nu börjar jakten på SM-medaljen
–Det kommer att bli tufft det vet jag, men målsättningen är att ta medalj, säger Kristoffer ”Stoffe” Nilsson, bara dagarna före SM-premiären i Sunne på fredag.
–Det viktiga är att ta sig i mål och ta några SM-poäng i de två första tävlingarna. Lyckas jag med det, så har jag stor chans att infria min målsättning. När det blir grus så vet jag att jag hinner med de allra snabbaste... ”Stoffe” lämnar grupp N-klassen för att ta steget upp i värstingklassen grupp A, eller grupp Hwd som den numera heter, och slåss med Mats Jonsson om totalsegern.
En klass som fått ett rejält lyft det här året. Konkurrensen och prestigen har inte varit så stor sedan Toyotas fabriksteam drog sig ur SM för fyra år sedan.
”Stoffe” är inte ensam om att ha bytt upp sig nämligen. Han har inte kommit över någon fabriksbil, en WRC-bil, men räknas ändå som en dark horse i klassen.
–Det ska mycket till för att man ska rå på WRC-bilarna, men är det bara rätt typ av väg så går det. Sen gäller det att ta sig i mål och skrapa ihop så många poäng som möjligt, säger ”Stoffe”.
Fyra WRC-bilar finns det i klassen.
Storfavoriten Mats Jonsson kör en Ford, precis som Eddie Hörbing. Mats Thorzelius en Toyota och Dick Wicksell en Subaru.
En sån som ”Stoffe” Nilsson drömmer om.
–Det är drömmen och kanske den kan bli verklighet nästa säsong, säger ”Stoffe”.
–Det kostar oerhört mycket pengar, men vi jobbar på att hitta sponsorer så att drömmen kan bli verklighet... ”Stoffe” är van att slå ur underläge och det får han göra i år också.
Det brukar vara mot Mitsubishi och Stig-Olov Walfridsson och Kenneth Bäcklund.
Nu är det mot WRC-bilarna och inte minst mot Dick Wicksell.
–Det är en extra sporre att försöka slå Wicksell i en WRC-Subaru. Pappa har ju byggt min bil och det ska bli intressant att se hur vi hänger med, säger ”Stoffe”.
–Men vi visade redan ifjol att vi hänger med de allra snabbaste på grus. Vi blev totaltrea i South Swedish Rally efter Mats Jonsson och Kenneth Bäcklund.
Hur stor skillnad är det på den bil du har idag jämfört med den ifjol?
–Det är ju andra regler som gäller för grupp A-bilar och det gör att vi kan släppa lite på turbostrypningen och på så sätt få ut mer hästkrafter. Jag har väl mellan 15-20 hästkrafter mer i den här bilen. Men ”Stoffe” vet inte riktigt var han och bilen står. Den har blivit färdig först i dagarna och han har inte testat någonting.
–Vi ska ut och köra SM-sträckorna i morgon bitti (läs i dag) och då får vi se hur den känns, säger ”Stoffe”.
På fredag startar SM med fyra sträckor och på lördag körs ytterligare tio innan det är målgång i Sunne på eftermiddagen.
Då får vi ett första besked på hur pass bra ”Stoffe” hänger med konkurrenterna i sin nya klass.
Skulle det inte gå särskilt bra den här säsongen och det inte blir någon WRC-bil nästa år heller, så står redan den nya Subaru Imprezian hemma i Vinslöv.
–Vi har plockat hem en sådan och vi ska göra en hel del tester för att se vad den duger till. Blir det grupp N nästa år igen så ska vi vara med och slåss i en konkurrenskraftig bil och då ska ”Stecka” och Bäcklund får jaga mig istället, säger ”Stoffe”.
–Men drömmen och målsättningen är att vi ska sitta i en WRC-bil nästa år...n