Punktering förstörde för John Nilsson
Själv hade inte John och tillfällige co-drivern Anders Dawidsson någon lyckad dag. De slogs om placeringarna kring femma-sexa i klassen och när det så blev ”punka” på sista sträckan, blev det ras i listan.
– Vi tappade drygt 40 sekunder på att vi fick åka sex kilometer med punktering, förklarade John.
– Nu slutade vi först på artonde plats, en klar missräkning.
Med hoptejpad bil och med plast istället för rutor på Toyotan utklassade Leif Pettersson allt motstånd. Tempot var så högt att han slutade tvåa totalt, enbart slagen av totalsegraren Mats ”Hoppe” Karlsson, Vimmerby. Då ska man dessutom veta att ”Hoppe” rattar en fyrhjulsdriven WRC-Escort, en bil med helt andra prestanda än Pettersons Toyota.
Hemmaföraren Urban Stacke var den som bäst matchade Hoppes tider och slutade tvåa i klassen, men efter Pettersson totalt. Leif Nilsson, MK 101010 fick inte den här gången heller någon fullträff med den nya Mitsubishin.
Fyra i klassen men bara 22 sekunder fra m till andra platsen. Tid som Leif tappade i stort sett på sträckorna fyra och fem. Utan dessa, körde han tämligen jämnt med Stacke. Femma och bara fyra sekunder efter Leif slutade Hässleholms Sune Jönsson som desutom var sträcksnabbast i klassen på sista sträckan.
Tvåa efter Toyotan i grupp H slutade Finspångs Timo Huoivinen, Volvo, 21,9 efter. På tredje plats kom Fordåkande Kjell Fransson, Vimmerby. Bara en dryg sekund efter, på fjärde plats hamnade Hässleholms Fredrik Norberg, som hade oturen att köra en sträcka i ett fruktasnvärt hällregn. Ett regn som ställde till stora problem och gjorde förhållandena svårbemästrade.
Flera av specialsträckorna blev sönderkörda och sista sträckan fick strykas sedan halva startfältet passerat. Då var det snudd på oframkommligt.
Kristianstads Henrik Levin verkar ha hittat formen igen och var strålande glad trots att det ”bara” blev en andra plats i Volvo Original. En tiondelssekund skilde Henrik och segraren Johan Larsson, Kullings.
– Huvudsaken var att körningen stämmde. Hade jag dessutom inte startat så dåligt, tappade sex sekunder på första, så hade det aldrig varit något snack om saken, menade Henrik.
– Dessutom var jag före mästaren Joakim Hallquist på i stort sett alla sträckorna.