Skåningar som satsar stort

Rally/Hässleholm Artikeln publicerades
Foto:Tommy Svensson

Skåningar i Rally Sweden? Det händer inte alltför ofta, men i februari är det dags igen.

Bladetsporten åker till Hässleholm för att hälsa på hos 35-årige rallyföraren Anders Åberg och hans 29-årige kartläsare Björn Johnsson.

Det blir ett möte med skratt, orosmoment och stora framtidsplaner.

Allt medan duon låter som ett gammalt gift par, med en rå men hjärtlig jargong killarna emellan.

    Fast det är ju egentligen inte så konstigt.

    De är i praktiken nästan gifta – Björn är nämligen Anders svåger.

    Och de båda har kört rally ihop sedan 2007, där de turats om att sitta i vänsterstolen (det totala antalet tävlingar tillsammans kan dock räknas på de båda händernas fingrar).

    Anders gjorde comeback 2016 efter flera års frånvaro (Asfaltcupen med en Peugeot 205 GTI, -85), men tröttnade efter säsongen återigen på situationen.

    Nämligen att tio DM-tävlingar per säsong blir för mycket.

    Inte en enda kan strykas, exempelvis om man är iväg på sin väns bröllop en helg.

    Det kan låta paradoxalt, men vändningen blev att toksatsa.

    Från DM till SM.

    Och inte minst VM-rally.

    Hur går det här ihop? Enkelt. Tio DM-tävlingar mars/april-oktober blev till sex SM-tävlingar januari-september och mer tid över till familjen.

    Och så föddes drömmen om att förvärva en fabrikstrimmad bil. Sagt och gjort, Anders åkte till vårt grannland för att hämta hem vinnarbilen från finska mästerskapet, en Peugeot 208 R2 med 200 hästkrafter, för halvmiljonen...

    – Den är betraktad som den snabbaste modellen i vår klass, säger Anders, som kommer att tävla i klassen otrimmat 2WD i SM.

    En klass som Mattias Ledin körde hem i fjol, i just en Peugeot 208 R2.

    Anders Åberg var faktiskt kartläsare till Christoffer "Kicken" Jakobsson när de vann Rally Gotland 2010. Och Jakobsson hade varit favorit till SM-guldet 2017 i otrimmat 2WD, men det är enligt Åberg i nuläget osäkert om han kommer till start.

    Målsättning för 2017?

    – Vi kommer att vara där i Värmland (Rally Sweden) för att prova på det och för upplevelsen i sig. Vi är seedade sist, så vi har allt att vinna och hoppas kunna avancera någon placering. I SM-serien så är det en klass med ett ganska så tunt startfält, så därför är vår målsättning att ta medalj där, säger Åberg.

    – Sedan kommer Björn kanske muttra om att han hade kört bättre själv, fortsätter han.

    Och får svar på tal.

    Direkt.

    – Vi vet ju att jag är den snabbaste föraren egentligen.

    Åberg igen:

    – Det hade ju varit kul om Björn efter en sträcka någon gång under 2017 hade kläckt ur sig... "f-n, där körde du bra, Anders". Men jag vet att det hade krävts rätt mycket för att han skulle säga så.

    – Han sladdar för mycket, kontrar Björn.

    Är det så?

    – Det tror jag inte. Men att vi gör den här satsningen tillsammans handlar nog mycket om Björns 30-årskris.

    Anders uppskattar att det kostar dem 100 000 kronor att ställa upp i Rally Sweden.

    Fast den summan hade förstås landat på mycket mer än så, om det inte vore för den envishet och entreprenörsanda som han bär på.

    Och insikten att ett nej alltid är förhandlingsbart.

    Duon var nämligen tvungen att köpa rallybränsle av Fia (internationella bilsportförbundet) genom Rally Sweden. Det skulle kosta 50 kronor litern plus moms.

    Dessutom skulle detta innebära extrakostnader på 7 000 kronor (plus moms) för att göra om motorn, som är anpassad för 98-oktanig bensin.

    Nej tack, sa Åberg – och ringde bränsleleverantören i Italien, efter att ha fått besked av Rally Sweden att där inte fanns något att göra.

    Han fick ner priset till 30 kronor litern. Fortfarande dyrare än de 14,57 i handeln, men en 20-lapp billigare än vad som först föreslogs.

    Och Åberg räknar nämligen att göra av med 350 liter bara på Rally Sweden. 30 mil med specialsträckor, där bilen drar fem liter milen om den körs hårt, och 110 mil transportsträcka.

    – Visst är det dyrt att ställa upp. I en sådan här bransch behöver man alltid sponsorer, konstaterar Anders.

    – Men det är en barndomsdröm för oss, säger Björn.

    Anders igen:

    – Vi har ju varit där uppe förr och stått och frusit i skogen samt tänkt "de där gubbarna i slutet... de kör inte snabbt, vi hade gjort det bättre".

    – Och nu är vi de där gubbarna..., säger Björn och ler.

    – Ja, men kanske blir vi "snabba gubbar"? Vi hoppas hur som helst på många skånska flaggor i skogen. För då vet vi ju att det är oss de hejar på? försöker Anders, som tilldelats startnummer 96.

    Fast det är en siffra som ljuger en aning. 44 bilar kommer till start i fyra olika klasser, där Åberg och Johnsson ställer upp i den motorsvagaste klassen WRC4.

    Förutom detta finns supportklassen "historic" med – precis som det låter – lite äldre bilar.

    Rödgula, skånska inslag i rallyt sker inte alltför ofta.

    Vinslövsbon "Stoffe" Nilsson stod för en omdiskuterad krasch i Rally Sweden 1999 och har efter det fått sällskap i tävlingen av Johan "Kalle" Green och Jonas Nilsson.

    Inte ens Anders och Björn har följt Rally Sweden på plats som åskådare de senaste åren.

    – 44 förare, kallt som f-n och en lägereld i skogen. Nä tack. Ge mig 150 förare så hade det kanske varit intressant, säger Björn och fortsätter:

    – Nu är jag mest rädd för att köra på någon, som tror att rallybilarna passerat och då ger sig ut på vägen.

    – Inte om vi följer schemat och kommer en minut efter den tidigare föraren, säger Anders.

    – Precis... men vad händer om vi blir försenade? Tio minuter?

    – Du får ligga på tutan medan du läser noterna. Så här... "tut! tut! tut!". Det blir skitbra.

    Efter Rally Sweden? Ja, då är siktet högt ställt.

    – Med 30 SS-mil i ryggen ska vi vinna i Östersund. Så hård måste jag ändå kunna vara mot mig själv, säger Anders.

    – Ja, vi ska i alla fall inte vara nöjda med tredjeplatsen, säger Björn.

    Anders igen:

    – Och vi har ju även pratat om Rally Finland i sommar (27-30 juli), där sträckan Ouninpohja är "the holy grail of rally". Det är den största tävlingen du kan köra. Bara tanken på att hoppa på "Colins Crest" under Rally Sweden ger en gåshud. Här i Finland kan det finnas 20 stycken Colins Crest på bara en sträcka.

    – Vi har snackat lite om att Björn skulle köra då och jag vara kartläsare.

    Men faktum är att redan under lördagen gör Åberg debut med sin Peugeot 208 R2 – men som föråkare – i klassiska Bergslagsrallyt.

    Fakta

    Rallysatsning

    Förare: Anders Åberg.

    Ålder: 35 år.

    Klubb: Hässleholms MK.

    Bor: Önnestad.

    Familj: Fru Anna och barnen Elly (fyra år) och Maya (tre år).

    Jobbar: Ägnade 2008-15 all tid till att bygga upp allbil-verkstaden A. Åbergs Bil & Import AB, samt rallyshop.se (en av landets största webbshop inom bilsport). Arbetar nu på Cimco Marine AB – OXE Diesel (utombordsmotorer) i Ängelholm, men är fortsatt ägare av sina verksamheter.

    Började med rally: 2003 (3 tävlingar: en avåkning, en rullning och en dålig placering...).

    Totalt antal tävlingar: 60.

    Meriter: Totalseger i en gammal tvåhjulsdriven VW Golf 2 i Höglandsrallyt 2008. Seger i B-förarcupen Södra BF 2006 (Audi 4WD och Volvo 240).

    Co-driver/kartläsare: Björn Johnsson.

    Ålder: 29 år.

    Klubb: Hässleholms MK.

    Bor: Tollarp.

    Familj: Sambo Linda och sonen Malte (ett och ett halvt år).

    Jobbar: Försäljningschef på A. Åbergs Bil & Import AB – Rallyshop.se.

    Kuriosa: Började med rally som ungdomsförare vid 16 års ålder med en stundtals livrädd far i högerstolen, som fick ta till handbromsen ibland...

    Rally Sweden

    När: 9-12 februari.

    Vad: 44 ekipage i de fyra WRC-klasserna. Rally Sweden är en av 14 deltävlingar i WRC, världsmästerskapen i rally, och det enda utpräglade vinterrallyt. Det är Sveriges största årligen återkommande evenemang med omkring 200 000 åskådare under fyra dagar och närmare 100 miljoner tv-tittare runt hela världen! Tävlingarna avgörs i Karlstad och norra Värmland och sedan några år med ett fåtal sträckor på den norska sidan gränsen. Tävlingen har körts sedan 1950 och varit vinterrally sedan 1965. Bladetsportens fotochef och motorbloggare Tommy Svensson besöker i år tävlingen för 42:a (!) året i rad.

    SM

    4-5 februari: SM-veckan i Söderhamn (rallysprint).

    24-25 februari: Östersund Winter Rally.

    25-27 maj: South Swedish Rally, Karlskrona.

    9-10 juni: Rally Bilmetro, Gävle.

    18-19 augusti: Kolsvarundan, Kolsva (Västmanland).

    8-9 september: East Sweden Rally, Linköping.

    Visa mer...