Skånsk invasion i STCC

Sport Artikeln publicerades
Foto:Tommy Svensson

Aldrig förr har där varit så många skåningar i nyväckta STCC som i helgens premiär på Ring Knutstorp. Totalt sex ”röd/gula” förare ska kämpa om första steget mot en STCC-titel med högre status än på många år.

1. STCC. Inte i ”modern tid” har intresset för kungaklassen i svensk racing varit större än i år och i helgen är det premiär på Ring Knutstorp med totalt 24 förare anmälda. Inte bara bland förarna har intresset exploderat (ungefär en fördubbling av antalet mot 2016) utan även team och bilmärken har hängt på tåget med de nya TCR-bilarna. Totalt finns fem märken med från start, Volkswagen, Honda, Seat, Audi och Kia och detta i 15 olika team.

Det är med facit lätt att konstatera att Janne ”Flash” Nilssons experiment med Solution F-bilarna inte alls blev den succé som han var övertygad om när de nya bilarna introducerades 2012. I stället minskade intresset år från år och framför allt svek publiken när man inte kunde identifiera sig med enhetsbilar försedda med Nissan-motor.

Nu är det bara att hoppas att de nya ”riktiga” bilarna kan locka tillbaka åskådarna och första beviset får vi se på Söderåsen i helgen. Här startar totalt sex skåningar och detta är också historiskt med så många röd/gula i STCC. ”Hemmahoppen” är Tobias Brink, Micke Ohlsson, Dennis Strandberg, Niklas Lilja, Albin Wärnelöv och Andreas Andersson.

    2. Elfyn Evans. Den unge britten har haft det motigt i WRC och i fjol puttade M-Sports Malcom Wilson ner honom till WRC2-klassen. Detta för att hitta tillbaka till den speed han visade upp säsongen innan med en andra plats på Korsika som bäst.

    I år sitter han i däcktillverkaren DMACK:s WRC-Fiesta med stark knytning till M-Sport men med skillnaden att Evans kör på ”egna” däck medan resten av WRC-åkarna använder gummi från giganten Michelin. Är ingen större hemlighet att DMACK ses lite ”som kusinen från landet” inte bara i rally-VM utan även här hemma på DM-nivå. Men i Argentina täppte uppstickaren med hjälp av Evans till truten på de tvivlande. Britten dominerade tävlingen totalt och det var endast tack vare små egna misstag sista dagen som det ändå bara blev en andra plats bakom Thierry Neuville, Hyundai, som tog årets andra seger.

    3. Erikssons. Allra hetaste svenskar i internationell racing är två ”Tomelilla-pågar”, bröder tillika, Jimmy och Joel Eriksson. Storebror Jimmy har redan etablerat sig i Blancpain GT-serien och var på pallen direkt i premiären. Än bättre går det för Joel som efter två omgångar leder EM i Formel 3 och vann förra helgens sista race. Skriver det än en gång, sina lärospån i asfaltsåkande fick Jimmy och Joel ute på Åsum Ring med sina kartar. Detta om något måste vara en morot för alla ungdomar som i dag kämpar på ute bland furorna…

    Motorstopp

    Förra helgen kördes Nordens största rallysprint på asfalt Hässleholms GP med över 4 000 betalande åskådare. En tävling som nu är väletablerad både bland publik och tävlande och där över 130 förare anmält sig. Tror utan att veta exakt, att detta var nordostskånes största idrottsevenemang sett till antalet åskådare denna 1 maj.

    Detta var dock inget som P4 Kristianstad tyckte var intressant nog att nämna i sina sportsändningar. I stället rabblades ”boll-resultat” i vanligt ordning och det är precis som om redaktionen på Gasverksgatan vägrar inse att det finns lyssnare med andra intressen än bollar och puckar. Som tur är genomsyrar inte samma tänk Norra Skåne och Kristianstadsbladet som bevakade med både reporter och fotograf…