Stefan Folkesson vill fira med guld
I helgen är stor premiär för STCC och roadracingens Synsam Trophy 600 på Mantorp Park utanför Linköping.
Stefan Folkesson har gjort de sista finjusteringarna hemma i garaget i Vä och är nu redo för en rejäl satsning mot SM-guldet.
– Det vore löjligt att säga något annat. Jag kör för att vinna, så enkelt är det, säger han. Roadracingen fick ett rejält uppsving förra året och förarna är numera välkända profiler hos motorsportfantasterna.
Under namnet Synsam Trophy 600 tog man plats i de stora STCC-arrangemangen och sporten, som tidigare höll till i skymundan, kunde plötsligt skryta med helt andra förutsättningar – både publikt och ekonomiskt.
– Det blev ett helt annat drag. Den största skillnaden är att vi får mycket tv-tid.
Trots det räknar Stefan Folkesson med att det tar ytterligare några år innan roadracingen har en stabil plats i rampljuset.
– I år har jag till exempel svårare med att få ihop sponsorer jämfört med ifjol och det förvånar mig lite. Det borde vara tvärtom med tanke på all exponering. Men många företag verkar hålla hårt i sina pengar nuförtiden. Tyvärr för det med sig att vi får dra ner på testerna. Ifjol hade Stefan Folkesson toppkänning under hela säsongen, men efter den misslyckade säsongsavslutningen – där det kördes om dubbla poäng – rasade han ner till sjunde plats.
– Det var en besvikelse, helt klart. Men jag säger som jag sagt tidigare: Vi gjorde vad vi kunde med de förutsättningarna vi hade. På de knixiga banorna hade vi ingen möjlighet att hänga med.
Då körde han en Ducati.
Nu har han bytt till Honda.
– Den är betydligt bättre och vi har gjort bra resultat på testerna. Hondan är mer konkurrenskraftig på alla banorna.
Ska han ha någon möjlighet att vara med och slåss en plats bland de tre bästa i SM-sammandraget lär det krävas en i det närmaste prickfri säsong.
Konkurrensen är knivskarp och i föraruppställningen finns tre rutinerade nykomlingar – VM-förarna Jan Hansson och Christer ”Cralle” Lindholm, samt endorancevärldsmästaren från år 2000 Peter Lindén. Lägg där till namn som Lasse Carlbark, Jimmy Lindström, Fredrik Jansson, Peter Engdahl och – inte minst – den överlägsna fjolårsvinnaren Kai-Börre Andersen. Borta är däremot Sölvesborgsföraren Anders Lilja som skadades allvarligt i en olycka på Ring Knutstorp ifjol. – Som jag ser det finns det ett tiotal förare som kan vinna varje race och det skulle faktiskt inte förvåna mig om vi har olika segrare varje gång.