Stoffe siktar mot toppen
RALLY
När det återstår två deltävlingar i Rally-SM vill det till att det lossnar på allvar för Stoffe Nilsson (bilden) från Vinslöv. Hela året har han drabbats av strul, krångel och en våldsam avåkning i South Swedish Rally, vilket sammantaget gör att han nu är helt borta från medaljstriden. Bara i Öresunds-Rallyt har han och nye co-drivern Per-Ola ”Pecka” Svensson lyckats ta sig i mål och då som fyra. Men nu är det nya tag, när det är dags för näst sista tävlingen, ”GJ Bilpokalen” med Sundbyholm utanför Eskilstuna som centralort.
-– Vi ska vara med i toppen!
– Det har vi i ock för sig varit i alla de andra tävlingarna också, så länge allting fungerat, konstaterar en segersugen Stoffe Nilsson.
Någonting som talar till Stoffes fördel är att han och Pecka nu kört tre tävlingar i Sydsvenska Mästerskapet, vinst i samtliga, efter Öresunds-Rallyt. Dessutom med noter gjorda av samma notskrivare som används i helgen. Nu är det dessutom inte tillåtet mer än med genomkörning på en av specialsträckorna och detta en enda gång. Detta gör förhållandena likvärdiga med Stoffes tre genrep. – Vi brukar få åka igenom samtliga sträckor två gånger när det är SM, men nu har man bestämt att så ska det inte vara längre.
– Idiotiskt att ändra reglerna mitt under säsongen, även om det kan innebära en viss fördel för oss, som så att säga nu blivit lite vana vid att åka otränat, menar Stoffe.
Överhuvudtaget är Stoffe irriterad på förbundet som han tycker inte sköter Rally-SM så bra man borde. Startordningen, numera startar de motorsvagaste bilarna först, är en annan sak han tycker borde ändras.
– Självklart ska det vara samma regler här hemma som internationellt. Snabbaste förarna och de snabbaste bilarna går ut först!
Att Rally-SM borde köras helt efter internationellt mönster är inget som Stoffe är ensam om att tycka. Men det finns också lika många som tycker att vi ska köra vårt ”eget race” här hemma och inte snegla så mycket på det internationella reglementet. Ett reglemente som bland annat anses fördyra sporten ännu mera.
– Ska vi få nya svenska förare i VM, finns där ingen annan väg än den jag förespråkar! När säsongen nu närmar sig slutet har Stoffe planerat sedan länge för nästa år. Någonting konkret finns dock inte, men en WRC-bil står fortfarande högst på önskelistan.
– Kanske det bara blir en uppdaterad grupp A- bil fabriksbyggd, vi får se…
Storfavorit i helgen är som vanligt Mats Jonsson, eller?
– Egentligen tror jag mer på Eddie Hörbing i en likadan Ford som Mats, säger Stoffe.
– Eddie vann den här tävlingen i våras och då satt Pecka med som co-driver så han är ju van vid både sträckorna och att vinna här uppe.
– Kanske någonting vi kan ha nytta av!
Ett knappt hundratal startande ger sig i väg i dag vid 16-tiden för att komma i mål på första etappen strax före midnatt. På lördag är det omstart vid åtta och målgång runt 16-tiden. Bland de startande finns även Joachim Grahn från Åhuskärr, som jagar både SM-poäng och viktiga poäng i Peugeot-Cup.Tommy Svensson