Stureson fortsätter imponera
En sjunde- och en femteplats håller honom fortsatt högt upp i sammandraget.
– Femteplatsen ser jag mer eller mindre som en seger, säger Johan Sturesson. Knislingesonen som i år gör debut i STCC-serien har än så länge fått nöja sig med en reservbil. Förväntningarna har därför varit rätt så låga. Men när säsongens två första deltävlingar summeras, så ligger Sturesson på en framskjuten placering i sammandraget. Och körningen har fungerat riktigt bra.
I söndagens första delfinal på Mantorp startade Sturesson som elva och lyckades att avancera till en slutlig sjundeplats.
– Tommy Kristoffersson och Karl Rosenlund körde ihop framför mig i slutet, så jag tjänade ett par placeringar, berättar Sturesson.
Till andra deltävlingen vändes startlistan – åttan startade som etta, sjuan som tvåa och så vidare – vilket innebar att Sturesson gick ut som tvåa. Placeringen höll han i några varv, men tvingades till slut att släppa. Han är dock mycket nöjd med sin körning.
– Tycker att det gick jäkligt bra. Starterna är jag särskilt nöjd med.
En tävling till – sedan får Johan Sturesson sin nya, ordinarie tävlingsbil SEAT Toledo.
– Ska bli riktigt gött. Jag längtar verkligen. I första deltävlingen var det champagne och firande som gällde för Jens Edman efter dennes överraskande andraplats med sin Peugeot. I går gick det precis tvärtom – rätt åt skogen. Edman körde ur i båda kvalheaten och missade därmed viktiga poäng i DTC-serien.
– Tråkigt och olyckligt. Jag får ta nya tag och i stället glädja mig åt att min stallkamrat Jan Magnusen vann.
Jens Edman gjorde faktiskt en riktigt bra tävling – men motorstrulet kom att fälla honom. Edman startade som etta i första finalheatet och var i ledningen, när ett bakhjulslager skar. Edman tvingades att bryta. Mekanikerna gjorde ett gott jobb som fick Edmans bil startklar till det andra finalheatet. Väl här körde Edman upp sig till en femteplats, men tvingades åter att bryta. I GT-klassen blev det två andraplatser i finalheaten för Åhusbon Markus Gustafsson. Gustafsson, som siktar på SM-guld var inte nöjd.
– Det kan jag inte vara. Torbjörn Holmstedt och Ted Björk är överlägsna med sin Dodge Viper och så länge de slår ihop A- och B-klasserna går de raka spåret mot segern.
Normalt körs GT-serien i två grupper, men till tävlingen i Mantorp slogs dessa ihop för att kunna få SM-status på tävlingen. B-klassens fordon har en helt annan effekt på motorerna och Gustafsson får därför kämpa mot oerhört hårt motstånd. Med fler startande ekipage kan det bli möjligt att dela på grupperna på nytt.
– Med de här reglerna kan jag inte vinna SM i alla fall, grymtar Gustafsson.