Thomas Rådström höll undan
RALLY VÄXJÖ
Senast Thomas Rådström körde på gruset hemma i Sverige var 1997. I helgen var han tillbaka. Och det blev seger. Förstås.
– Det är roligt att köra bil, vi har haft grymt kul på alla sträckorna, säger Rådström lugnt efter segern i South Swedish Rally.
Han är nästan så lugn att man kan tro att han knappt bryr sig. Och några andetag senare kläcker han ur sig följande:
– Om jag hade sladdat och åkt av och sen blivit fyra så hade jag knappt brytt mig om det.
Menar du verkligen det? Är det inte roligare att vinna än att komma fyra?
– Det är alltid roligt att vinna, det är klart. Nåja, h-u-r roligt det nu var kanske inte historien förtäljer. Rådström vann och han gjorde det relativt enkelt till slut.
Rådström och hans kartläsare Jörgen Skallman hade drygt 40 sekunders ledning efter den första dagen. Närmast bakom låg Jari Saarinen i sin Ford och norrmannen Thomas Schie i en Toyota.
Rådström fick problem på de första sträckorna under söndagsförmiddagen. Men det var varken Saarinen eller Schie som knappade in. Den som ledde jakten vara först och främst Mats Thorzelius i sin Toyota. Men sådär riktigt nära Rådström kom Thorzelius & Co inte.
Även om Rådström själv var lite skraj.
– Jag sa till Jörgen att ”nu får vi minsann stryk här”, säger Rådström på sitt lugna sätt.
Vad var det då som gick snett för Rådström?
– I och med att jag körde ut först så låg rullgrusen kvar på vägarna och det gjorde det vansinnigt svårkört. Det var svårt att få fäste och det gick inte att attackköra, vi fick köra på säkerhet och då går det inte fort, förklarar Rådström. De som kom körande efter, bland annat Thorzelius och polacken Tomasz Kuchar, hade det lättare med rullgrusen eftersom Rådström och några till då kört undan den lösa rullgrusen. Rådström tappade sekunder för sekunder och de 40 han hade då söndagen inleddes hade förvandlats till hälften efter söndagens femte specialsträcka. Då var det Thorzelius som ensam ledde jakten. Men Rådström lät honom inte komma närmare.
– Jag körde ganska safe på det torra underlaget, men efter det var det bara att gasa, sa Rådström precis efter målgång.
Rådström lät alltså inte Thorzelius komma närmare än de där 20 sekunderna och därför blev det heller inte speciellt spännande under de sista fyra specialsträckorna. Segermarginalen för Rådström och Skallman slutade till slut vid 21,3 sekunder.
Thomas Rådström hade fått ett erbjudande av Göran Henriksson och Rally Team Olsberg att köra Toyota Corollan i Växjö helgen som gick. Rådström tackade ja och resultatet vet vi nu. Frågan är om vi får se Thomas Rådström dyka upp i Team Olsbergs Toyota i någon av de två återstående SM-deltävlingarna i Hässleholm och Köping.
– Det får du fråga Göran om, säger Rådström.
Men om han vill att du ska köra?
– Vill han att jag ska köra så kör jag.
Kanske, kanske kan vi få se eleganten Rådström dyka upp i SM fler gånger. Bollen ligger hos Göran Henriksson och Team Olsberg.
Marcus Nilsson