Tommy Svensson: Vi tappar ännu en stark röst i mediabruset

Sport Artikeln publicerades

STCC laddar om med nya TCR-bilar och intresset är större än på många år. Senast att anmäla sig är WorldRX-tvåan Johan Kristoffersson som gör comeback med Golf GTI.

1 STCC. Det råder ingen tvekan om att vår största racingserie STCC (V8 Thundercars håller nog inte med mig om detta?) går mot en ny vår när man i år byter reglemente till det internationella där det körs med TCR-bilar. 2013 infördes, med Janne ”Flash” Nilsson som stark pådrivare, nya ”enhetsbilar” i STCC där det bara var plastkarossen som skilde, under var det samma järnrör och Nissan-motor. Publiken svek – de gillade inte upplägget och från 2017 är det åter ”riktiga bilar” som utgår från någon av bilmärkenas produktionsbilar.

Intresset från förare och team har ökat dramatiskt och senast att anmäla sig till STCC var välkände Tommy Kristoffersson med sitt team KMS. Värmlänningen lämnar därmed Rallycross-VM och gör comeback i serien som han vann 2012 med sonen Johan bakom ratten på den biogasdrivna VW Sciroccon. Återigen blir det samarbete med Volkswagen Sverige vilket innebär att det blir med Golf GTI TCR som teamet ska tävla.

2 Mikaela Åhlin-Kottulinsky. En annan av de som kommer att köra i STCC är unga, men ändå rutinerade, värmländskan Mikaela Åhlin-Kottulinsky som tar plats hos teamet PWR. Här står PW för mångmiljonären Peter ”Poker” Wallenberg som storsatsar på STCC och för Mikaelas del blir det med en Audi hon ska försöka klå killarna. Mikaela ska parallellt med STCC hålla liv i den internationella racingkarriären där hon företrädesvis kör med ännu vassare Audi-bilar i Tyskland.

    3 Rallyvåren. Om två veckor är äntligen vinterdvalan slut för de sydsvenska rallyälskarna där Trelleborgs MK är allra först att bjuda på tävlingen Anderslövsrallyt den 25 mars. En tävling som är premiär i Bilsport Rallycup och där redan maxgränsen för antalet startande passerats med över 20 bilar. Redan helgen därpå är det premiär för Sydsvenska Rallycupen och DM, den här gången på Österlen med ”Simrishamnsmixen”. Även här är intresset på topp och med nästan två veckor kvar av anmälningstiden kan Simrishamns MK redan nu glädja sig åt att ha över 130 anmälda.

    Att köra på asfalt är populärt i södra Sverige och för den kategorin förare är det DM/Asfaltcup-premiär i SMK Hörbys Express-Specialen den 9 april.

    Motorstopp

    Få lokaltidningar här i landet kan utan att skryta, mäta sig med Kristianstadsbladet när det handlar om kontinuerlig bevakning av motorsporten. En annan tidning med samma ambitioner (ibland kanske till och med högre…) är Värmlands Folkblad där reporter Johan Hedlund är ett lysande undantag mot resten av landets sportreportrar. Trots att man är en liten tidning (cirka 14 000 exemplar) har sportredaktionen (läs Hedlund) ofta levererat både snabbare och bättre än storebror Nya Wermlands Tidningen. I synnerhet bevakningen både före och efter Rally Sweden imponerar, men nu är det slut på detta.

    För några veckor sedan kom beskedet att NWT köpt VF men prenumeranterna lugnades snabbt med att tidningarna även i framtiden skulle komma ut var för sig. Ett besked som dock ändrades ganska direkt och där största chocken var att alla på VF-Sporten blev av med jobben. I fortsättningen är det killarna och tjejerna på NWT:s sportredaktion som ska skriva i båda tidningarna. Reaktionerna har inte uteblivit och att det rasas i Värmland mot tokbeslutet är en mild underdrift. Största förlorarna är så klart journalisterna som blir av med jobben men sedan är det motorsporten som tappar ännu en stark röst i mediabruset.