Tvillingfarsan laddar för nya stordåd
– Visst, det har varit en intensiv vecka. Jag har väl inte direkt varit i verkstaden och skruvat, det har teamet fått ta hand om, säger 33-årigen med ett leende.
I rummet intill ligger de nio dagar gamla tvillingarna och sover snällt.
Än så länge har de inga namn, Johan och hustrun Jennifer kallar dem "Nummer ett" och "Nummer två".
– Vi har haft lite namnförslag, men inte bestämt oss än. Vi visste ju inte vad det skulle bli, förklarar Johan.
Själv är han väl "Nummer tre" då – efter bronsplaceringen på STCC-premiären i Sturup.
– Ha ha, det kan man ju kalla det, säger Johan.
Tredjeplatsen – var det över förväntan?
– Nja, både och. Målet i år totalt är att vara på medaljplats... men visst, det kändes jättebra att vara på pallen i första deltävlingen, och lite över förväntan var det nog.
Förklaringarna till succén i premiären är flera.
Dels har teamet i Peugeot jobbat hårt med bilen i vinter, och gjort många förbättringar. Sedan har Johan Stureson också gjort testkörningar på Sturups bana, och kan den kanske snäppet bättre än de flesta andra förarna i STCC.
– Det kan ha påverkat till vår fördel, säger Johan. Men Stureson är ändå lite outsider i årets STCC. Förhandssnacket har mestadels handlat om fjolårsvinnaren Thed Björk (Audi), Richard Göransson (BMW) och Fredrik Ekblom (BMW).
– Det är inte så konstigt, Audi, BMW och Volvo är ju de största teamen, som satsar väldigt mycket. Vi är ett mindre team, och även om vi också satsar hårt på mycket förbättringar inför årets säsong så är vi ju inte flest i depån...
Men kan du upprätthålla standarden från första tävlingen, och fortsätta ligga i toppen?
– Det är målsättningen, och jag hoppas naturligtvis fortsätta ligga i toppen. Det som är väldigt positivt är att jag hade snabbaste varvtiden, och fartmässigt hängde med mycket bra.
– Det enda negativa inför helgens tävling på Knutstorp är att jag nu får en "straffvikt" tack vare att jag placerade mig bra förra helgen, så jag kör med 20 extrakilo i bilen. Men det är bara att försöka låta bli att tänka på det, säger Johan Stureson. Stureson gillar lite knixigare banor, Knutstorp med sin kuperade bana är den absoluta favoriten. Med förändringarna i bilen inför årets säsong, som ska ge större effekt även på låga varvtal hoppas Johan dessutom bli konkurrenskraftigare på just den typen av banor.
Värsta banan är Anderstorp.
– Den är som ritad med linjal, säger Johan kritiskt.
Eller – är det verkligen Anderstorp som är Johan Sturesons mardrömsbana?
– Nej, det är Falkenberg. Jag har aldrig lyckats där... på de andra banorna har jag haft pallplaceringar, men aldrig i Falkenberg. Jag vet inte varför det aldrig går bra där, jag gillar ju att köra banan!
Årets STCC har elva deltävlingar. Samtliga deltävlingar räknas in i det totala resultatet – och ska man vara med i toppen och tampas gäller det att hålla sig runt pallen. Men det är många om budet. Konkurrensen är knivskarp, och förarna som körde bort sig i Sturup förra helgen lär vara revanschlystna.
– Förare som Göransson och Björk gjorde ett dåligt lopp senast, men de lär komma tillbaka, säger Johan, och konstaterar samtidigt:
– Det var skönt att lyckas bra redan i premiären, det ger arbetsro. De förarna som inte körde särskilt bra på Sturup har en väldig press på sig nu.
Men kommer det att fungera att vara borta så mycket hemifrån nu under säsongen, med två nyfödda söner hemma?
– Det ska nog inte vara några problem. Samtidigt som det är fler deltävlingar har programmet koncentrerats så allt körs på en och samma dag, från tidsträning till final. Så även om det blir fler helger, så rör det sig nu bara om en övernattning i stället för två.
Du tror inte att du blivit pappa kan påverka din bilkörning, typ att man bli försiktigare för att man har två små att ta hand om?
– När man väl sitter i bilen och kör ett lopp finns det inte en chans att man ska tänka på något annat än körningen. Det är fullt fokus, man är så inne i det så jag tror inte det är någon risk.
Vad ska det bli av småttingarna då? Racerförare?
– Det blir det säkert. De kom i varje fall ut med racerfart, skrattar hustru Jennifer.
– De får bli vad de vill. Enda målet vi har är att de ska växa till sig, säger Johan, som själv lockades till motorsporten tack vare pappas stora intresse för racing, och började hjälpa till med mekandet i garaget redan i tidig ålder.
Så chansen (risken?) finns att "Nummer ett" och "Nummer två" också går mot en motorspäckad framtid.
Fast först får de nog byta namn.
Det kanske de gör redan efter helgen förresten.
Till "Nummer två" och Nummer tre".
Kör Stureson skjortan av de andra lär han bli "Nummer ett".
Cecilia Isberg